8
Wichita van Rijkom geeft "iZombie - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 24 juni 2015.
0
0

iZombie - Seizoen 1

Na de afgelopen maanden wat minder aandacht te hebben besteed aan het volgen van series, besloot ik dat het wel weer eens tijd was voor wat nieuws. Iets luchtigs, want dat kan ik op het moment wel goed gebruiken! Ik kwam iZombie tegen en was gelijk nieuwsgierig. De cast sprak me zeer aan, het verhaal ook wel en de belofte dat deze serie niet zoals alle andere zombieverhalen zou zijn gaf voor mij de doorslag. Dit verhaal, wat losjes gebaseerd is op een gelijknamige stripboekenreeks, heeft een eerste seizoen dat bestaat uit 13 afleveringen. Uiteindelijk heb ik in een week tijd het hele eerste seizoen online bekeken. En wacht ik sindsdien met smart op seizoen twee…

Wanneer medisch studente Olivia “Liv” Moore (Rose McIver, Once Upon a Time) door een collega wordt uitgenodigd voor een bootfeestje, besluit ze op aandringen van haar verloofde Major Lilywhite (Robert Buckley, One Tree Hill) hier heen te gaan. Dit besluit zal haar leven voorgoed veranderen, want de volgende ochtend spoelt ze aan als zombie. In de daarop volgende maanden loopt haar verloving met Major stuk, verandert haar relatie met huisgenoot Peyton Charles (Aly Michalka, Hellcats) drastisch en neemt ze een baan aan in het mortuarium om haar honger naar hersenen te stillen. Dit alles vindt plaats tijdens de eerste paar minuten van de serie, waardoor er een lekkere vaart in zit. Liv blijkt (tijdelijk) de herinneringen, karaktereigenschappen maar soms ook vaardigheden van de personen wiens hersenen ze opeet over te nemen. Iets dat hier en daar voor ingewikkelde situaties in haar dagelijks leven zorgt.

Hoewel iZombie zeker een stuk luchtiger is dan menig ander zombie verhaal tegenwoordig de dag, zijn er hier en daar ook wat duistere scènes te vinden in deze serie. Zo krijgt Liv met een moeilijke ‘zombie-situatie’ te maken tijdens de derde aflevering en is de finale op zijn zachts gezegd verrassend te noemen. Ik moest wel nog een beetje wennen aan het verhaal in het begin. Normaal gesproken houd ik niet zo van horror, maar deze serie laat over het algemeen precies genoeg zien om scènes niet smerig te maken maar toch wel te laten zien wat nodig is. Het komedie aspect wordt ook steeds beter naarmate het seizoen vordert. Verwijzingen naar Once Upon a Time en Tinkerbell, de serie en een van de meest recente karakters die hoofdrolspeelster Rose heeft gespeeld, worden kundig gemaakt.

Baas/collega Ravi Chakrabarti (Rahul Kohli) is de enige persoon in Liv’s leven die van haar geheim af weet. Hij accepteert haar volledig, en werkt zelfs samen met haar om te zoeken naar een vorm van genezing. Clive Babineaux (Malcolm Goodwin, Breakout Kings) is een nieuw aangestelde detective bij de politie van Seattle. Wanneer hij er achter komt dat Liv cruciale feiten kent over de zaken die hij onderzoekt, besluiten ze te gaan samenwerken. Om niet achter Liv’s geheim te komen overtuigen Ravi en zij hem er van dat ze een helderziende is, en naarmate haar band met Clive sterker wordt, raakt Liv ook steeds nauwer betrokken bij bepaalde politie onderzoeken. De persoon verantwoordelijk voor Liv’s zombie transformatie is Blaine DeBeers (David Anders, Once Upon a Time), een drugsdealer die een belangrijke rol in het nieuwe leven van onze hoofdpersoon zal spelen. Er is ook plek voor wat romantiek af en toe, met een leuke terugkerende rol voor Bradley James (Merlin) als Lowell Tracy.

Iedere aflevering staat een nieuwe politiezaak centraal. Hierdoor is het best makkelijk om eens een aflevering over te slaan, omdat het verhaal in grote lijnen dan nog goed te volgen is. Een rode draad is er echter wel, namelijk de zoektocht naar dat wat mensen een zombie maakt en de rol van Blaine hierin. Realisme hoef je niet mee aan te komen bij dit verhaal. Zombies zijn nu eenmaal een trend op dit moment en geloofwaardigheid is dan niet gelijk het eerste waar rekening mee wordt gehouden. Alles wat moet kloppen klopt echter, waardoor de onrealistische situaties hier en daar de makers al gauw vergeven wordt. Alle vragen die men heeft over zombies worden naarmate het verhaal vordert beantwoord en de karakters en verhaallijnen bouwen steeds meer op tot een geweldige climax. Ik heb uiteindelijk met veel plezier het eerste seizoen van iZombie gekeken. Dit toch wel vernieuwende verhaal, met prima acteurs, special effects en vechtscènes heeft mij echt verrast. Ik ben dan ook blij met het nieuws dat de CW heeft besloten een tweede seizoen te maken van deze serie, zodat we voorlopig nog even kunnen blijven genieten van de avonturen van Liv!
Volg iZombie
All's Well That Ends Well
All's Well That Ends Well