7.5
Frederika Reihs geeft "Ivalo (Arctic Circle) - Miniserie (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Frederika Reihs op 4 februari 2022.
3
0

Ivalo (Arctic Circle) - Miniserie (DVD)

Ivalo is een serie die je een déjà vu gevoel geeft. Een dodelijk virus dat in een razend tempo muteert, mensen moeten in quarantaine en in de laboratoriums proberen ze in een rap tempo een remedie te vinden tegen het virus.

De eerste serie waarvan je zou kunnen zeggen dat het gebaseerd is op het coronavirus. Maar niets is minder waar. Een serie die al langere tijd in de maak was, maar nu in deze tijd zijn opkomst maakt. Echter is dit virus seksueel overdraagbaar en begint met de vondst van twee dode vrouwen uit een lokale hoerentent en een vrouw die op het randje van de dood hangt. Bij haar wordt dit virus voor het eerst gevonden en wordt de hulp ingeschakeld van de Duitse viroloog Thomas Lorenz (Maximilian Brückner, Hindafing).

Ivalo
© YLE

De serie is prachtig gefilmd op een toplocatie. De natuur van Lapland is prachtig en heeft een grote rol in het neerzetten van een prachtige, maar mysterieuze setting die past bij de thrillerserie. Van sneeuwlandschappen met een prachtig helderblauwe lucht tot ijzige stormen en donkere lucht. Interessant aan de serie is dat het zich dan wel in Finland afspeelt, maar de serie is Duits-Fins en er wordt regelmatig ook Engels gesproken. Een mengeling van meerdere talen en culturen. De ster van deze serie is agent Nina Kautsalo (Iina Kuustonen, Syke). Haar hart voor de zaak en haar doorzettingsvermogen brengt het onderzoek snel op gang en tegen hogerhand in blijft ze op het onderzoek zitten totdat het opgelost zal zijn. Haar privéleven is natuurlijk niet lang privé in deze serie en je leert snel meer van haar. Haar romantische leven, losbandige zus en dochtertje zorgen voor een zeer realistisch karakter dat de rode draad is door de afleveringen heen.

Ivalo
© YLE

De miniserie bestaat uit tien afleveringen van 50 minuten. Vooral de eerste twee afleveringen zaten vol spanning en sensatie, die de serie vervolgens niet altijd even goed weet vast te houden. De dvd bevat helaas geen leuke extra's maar geeft je wel de gelegenheid om deze zeven uur durende serie aan een stuk door af te kijken. Hoewel de trailer je genoeg zal zeggen, een serie die de moeite waard is. Spanning en sensatie, verpakt in een prachtige, witte wereld.
Volg Ivalo
Episode 6
Episode 6