8
Peter Rotthier geeft "It's Showtime - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 17 juli 2017.
0
0

It's Showtime - Eerste aflevering

Bart De Pauw begon zijn carrière midden jaren tachtig in de reeks Meester Hij Begint Weer. Pas tien jaar later dook hij opnieuw op in Buiten De Zone. Daarna volgde Schalkse Ruiters waarmee hij samen met kompaan Tom Lenaerts de Vlaamse televisiewereld verstomd deed staan. In 2004 pakte hij uit met Het Geslacht De Pauw een persiflage op de toentertijd populaire reeksen The Osbournes en The Pfaffs. Hij trachtte het succes verder te zetten met Willy’s en Marjetten, een totaal over de top getilde komische reeks die langzaam maar zeker een vroege dood stierf door de absurde humor, waardoor heel wat kijkers afhaakten.

De Pauw stortte zich op het schrijven van een filmscenario Loft en zorgde hiermee voor de beste Vlaamse film ooit. Daarna waagde hij zich opnieuw aan fictie met de veel geprezen reeks Quiz Me Quick. In 2014 veroverde De Pauw opnieuw de harten van het Vlaamse televisiepubliek met De Biker Boys een feel good ‘reality’ reisprogramma waarin hij opnieuw heel wat humor in kon stoppen.

Anno 2017 pakt hij uit met It’s Showtime een tiendelige serie waarin Kenny De Rouck (Stijn Steyaert, Chaussée D’Amour) centraal staat. Kenny is al van kleins af gefascineerd door de wereld van de showbizz en wil het helemaal gaan maken. Hij kan zingen, goochelen en entertainen met een grote E. Althans dat denkt hij en zijn hele familie. In de eerste aflevering schrijft Kenny zich in voor een talentenjacht. Daar aangekomen ziet hij de ene na de andere artiest acts brengen die hij in gedachten heeft om op de wedstrijd uit te voeren. Hij moet dus constant de geplande act veranderen en zijn vader (Bart De Pauw) is het slachtoffer om steeds opnieuw over en weer naar huis te rijden om de nodige materialen op te halen.

Tussendoor duikt ook nog Bruno (Kevin Bellemans De Rodenburgs), het macho ex-vriendje van zijn stiefzus Rebecca (Ella-June Henrard, Crème de la Crème) op. Bruno wil zijn vriendin terug maar Rebecca is zijn macho gedrag beu en stuurt hem wandelen.

Tijdens deze eerste aflevering wordt vooral het wereldje van de talentenjachten op de korrel genomen. De Pauw laat je achter de schermen kijken en laat doorschemeren dat er wel een en ander bedisseld wordt. Vooral de manier waarop de juryleden in beeld gebracht worden, is subliem. Wie geregeld talentenjachten gevolgd heeft, zal duidelijk enkele hints in deze reeks goed begrijpen.

De rol die De Pauw zichzelf heeft toebedeeld, is er ook weer eentje waar de humor van afdruipt. Toine, zoals hij in deze reeks door het leven gaat ,is een overjaarse hippie die nauwelijks een verstaanbaar woord uit zijn mond geperst krijgt. Meer dan wat gemompel krijg je van hem niet te horen.

De vraag is natuurlijk of deze eerste aflevering van It’s Showtime een must see beoordeling verdient want bij De Pauw is het steeds alles of niets. In het geval van de eerste aflevering kan je op beide oren slapen als je niet bang bent van over de top getilde absurde Vlaamse humor.

It’s Showtime heeft ook de potentie om goed te gaan scoren als het in 2018 op Eén zal uitgezonden worden, op voorwaarde dat de kijkers volhouden want aflevering twee lost de hoge verwachtingen die de pilot voorspelt niet echt in terwijl de derde aflevering de reeks weer op het goede spoor zet. Voorlopig kunnen alleen Telenet klanten genieten van deze nieuwe reeks van De Pauw.
Volg It's Showtime!
Aflevering 10
Aflevering 10