6
Wichita van Rijkom geeft "It takes 2 - Seizoen 2" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 6 juli 2017.
0
2

It takes 2 - Seizoen 2

Aan talentenjachten geen gebrek tegenwoordig. Toch is It Takes 2 wel iets anders dan de gebruikelijke zangcompetitie. In dit programma zijn het namelijk bekende Nederlanders die tegen elkaar strijden met hulp van bekende zangcoaches. De afgelopen weken was het tweede seizoen van deze show te zien op RTL 4, al was er over de uitzendtijd nog wat onduidelijkheid. Na één aflevering werd deze plots verschoven wat het bekijken van de afleveringen er niet makkelijker op maakte. Uiteindelijk kreeg It Takes 2 een vaste plek op de zondagavond iets na 21 uur. Gordon maakte dit seizoen de overstap vanuit de green room naar het podium en Jamai Loman zorgde voor gezelligheid achter de schermen. Maar het belangrijkste waren natuurlijk de zangkwaliteiten van de deelnemers: konden deze de verrassende stemmen van onder andere Jan Versteegh en Marlijn Weerdenburg van vorig jaar overtreffen?

Hoewel ik geen groot fan was van de jury van het eerste seizoen was het naar mijn mening nog slechter gesteld met de juryleden dit tweede seizoen.

Ook dit seizoen deden er negen kandidaten mee. Tijdens de eerste aflevering werden de kandidaten door hun coaches uitgekozen voor ieder team en vanaf aflevering twee begon de onderlinge zangcompetitie dan echt. Het uitkiezen van de kandidaten gebeurde blind, het publiek kon de optredende BN’er wel zien maar de coaches konden deze alleen maar horen. Telkens na drie optredens mochten de coaches kiezen om zo uiteindelijk op drie leden per team uit te komen. Het team van zanger Waylon, naar eigen zeggen een harem, bestond uit actrices Holly Mae Brood (Nieuwe Tijden) en Hanna Verboom (De co-assistent) en YouTuber Bibi Breijman (Oh Oh Cherso). Zangeres Trijntje Oosterhuis voegde rapper Keizer, cabaretier en presentator Ruben Nicolai (RTL Boulevard) en presentatrice Tooske Ragas (The Ludwigs) aan haar team toe. En zangeres Glennis Grace had een team vol mannen met acteur Buddy Vedder (Goede Tijden, Slechte Tijden), illusionist Hans Klok en radio-DJ Gijs Staverman.

De drie kandidaten met de minste jurypunten werden aan het eind van iedere aflevering overgeleverd aan het publiek. Honderd man mocht vervolgens zijn stem uitbrengen en de persoon met de minste stemmen viel af. De jury was dit jaar, op één persoon na, anders dan tijdens seizoen één. En daar ligt ook gelijk mijn eerste commentaar. Hoewel ik geen groot fan was van de jury van het eerste seizoen was het naar mijn mening nog slechter gesteld met de juryleden dit tweede seizoen. Alleen (radio-DJ) Gerard Ekdom bracht met zijn humor nog wel wat plezier in de show en kon mij met zijn commentaar ook nog wel bekoren. De meningen van Angela Groothuizen (zangeres en presentatrice) en het nieuwe jurylid (zanger) Nielson brachten mij echter van de ene verbazing in de andere. Zangers die vals zongen kregen hoge cijfers terwijl stabiele, zuivere zangers het met krappe voldoendes moesten doen. Deze mening had ik niet alleen want ook online zag ik met name na de halve-finale heel wat kritische berichten voorbij komen. Vooral Holly leek soms extra harde commentaren te ontvangen ten opzichte van mindere kandidaten wat het programma er niet leuker op maakte.

Vermakelijk was het wel, maar niet van een niveau van Dance, Dance, Dance bijvoorbeeld waarin bekende Nederlanders ook de strijd met elkaar aan gaan.

Naast kritiek op de jury was er ook wat commotie over de deelnemende BN’ers. Zo heeft Tooske een musical verleden (hoofdrol in De Drie Musketiers) en deed Bibi in 2014 mee aan The Voice of Holland (waar er geen stoel voor haar draaide destijds). Persoonlijk vond ik dit commentaar dan wel weer wat overdreven aangezien er vorig jaar ook meerdere BN’ers meededen met een muzikaal verleden. Net zoals vorig seizoen mochten de kandidaten, naast een wekelijks duet met hun coach, naarmate het seizoen vorderde ook solo-optredens en gastoptredens doen met andere artiesten, waaronder Do, Xander de Buisonjé en Maan. De finale werd bijgewoond door alle deelnemers van dit seizoen en ingeleid door Álvaro Soler, die vorig jaar een grote zomerhit had met het nummer Sofia. Uiteindelijk bleven Tooske en Bibi als laatste twee finalisten over en mocht Bibi de winnaarstitel mee naar huis nemen. Een zeer terechte winnares die zang technisch het hele seizoen stabiel was, hoewel haar winst zeker niet als een verrassing kwam voor velen.

Ondanks dat ik de kandidaten dit seizoen weer leuk en verrassend goed vond, het eens ben met de winnaar en het presentatie duo Gordon en Jamai ook verrassend gezellig bleek te zijn, kon ik me uiteindelijk toch niet over de irritaties wat betreft de jury heen zetten. Het feit dat zij tijdens de finale ineens begonnen te strooien met tienen en de keus volledig aan het publiek lieten om een uiteindelijke winnaar te kiezen, maakte alles er ook niet geloofwaardiger op. Desondanks heb ik wel met plezier ook weer naar dit seizoen gekeken, maar het was geen programma om voor thuis te blijven. Vermakelijk was het wel, maar niet van een niveau van Dance, Dance, Dance bijvoorbeeld waarin bekende Nederlanders ook de strijd met elkaar aan gaan. Vandaar dat ik seizoen twee van It Takes 2 een zesje geef. Wellicht dat ze er een eventueel volgend seizoen met andere juryleden een hoger cijfer van kunnen maken.
Volg It takes 2
Aflevering 7: Finale
Aflevering 7: Finale