Lucas Verbunt geeft "Inventing Anna - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 15 februari 2022.
5
0

Inventing Anna - Eerste aflevering

De eerste aflevering van Inventing Anna zet een prima toon, maar ik heb een voorgevoel dat dit een lange zit gaat worden.

Een aantal jaar geleden kwam het opmerkelijke verhaal over de Russisch-Duitse Anna Delvey naar buiten. De socialite bleek heel 'high society' New York City bij elkaar gelogen te hebben en daarmee flink wat hoge piefen armer te hebben gemaakt. Een knappe klus, totdat ze werd opgepakt en veroordeeld voor diefstal en oplichting. Het verhaal van Anna Delvey, of eigenlijk Anna Sorokin, is nu door Shonda Rhimes (Grey's Anatomy, How to Get Away with Murder) omgetoverd tot een Netflix miniserie getiteld Inventing Anna.

Inventing Anna

In de eerste aflevering van deze negendelige miniserie volgen we hoofdzakelijk de journalist Vivian Kent, welke uitstekend wordt gespeeld door Anna Chlumsky (Veep). Vivian stuit op het verhaal van Anna Delvey (Julia Garner, Ozark) en besluit achter de feiten aan te gaan. Dit blijkt echter niet zo makkelijk. Iedereen die Anna kent lijkt namelijk een andere Anna te kennen. De vraag die centraal staat is dan ook: wie is Anna Delvey eigenlijk?

Inventing Anna begint wat traag, maar weet te intrigeren. Het verhaal van Delvey is ontzettend interessant en zeker het verfilmen waard. Hoe heeft deze jonge vrouw het in godsnaam voor elkaar gekregen heel New York City op te lichten? Het is een knappe prestatie. In de eerste aflevering leren we hier nog niet heel veel over. We volgen voornamelijk het begin van de rechtszaak die tegen Anna is gestart. Op zich is dat een fijn begin, omdat de context aan geeft wat waarschijnlijk nog komen gaat.

De aflevering duurt echter wel wat lang, meer dan één uur. Ik heb ook al even door de andere afleveringen gekeken en dit is aan de korte kant voor de serie. De laatste aflevering schiet zelfs uit naar bijna anderhalf (!) uur. Ik moet zeggen dat ik dit wel heel erg lang vind en dat het me minder enthousiast maakt om verder te kijken. Zó intrigerend is het nou ook weer niet namelijk.

De eerste aflevering van Inventing Anna is over het algemeen prima. Echter, ik voorspel nu al dat het een lange zit gaat worden.

Over het algemeen is het acteerwerk van hoge kwaliteit. Chlumsky doet het erg goed als Vivian Kent en ook de rest van de cast doet het dusver prima, al hebben we nog niet veel gezien van de andere personages. Naast Kent staat Delvey zelf centraal in deze aflevering. Julia Garner kennen we allemaal van Ozark. Hierin heeft ze bewezen dat ze een fantastische actrice is. Haar werk is immers bekroond met een Emmy award! Echter, het accent dat Garner heeft opgezet voor haar vertolking van Delvey is nogal overdreven. Ik heb de echte Anna Delvey opgezocht en alhoewel Garner duidelijk heeft geprobeerd dat accent te kopiëren vind ik Garner's versie erg overdreven. Dit haalde me soms wat uit het verhaal.

De rest van de cast bestaat onder andere uit Arian Moayed (Succession), Katie Lowes (Scandal), Anders Holm (The Mindy Project), Laverne Cox (Orange Is the New Black), Jeff Perry (Dirty John), Kate Burton (Grey's Anatomy) en Anna Deavere Smith (For the People (2018).

De eerste aflevering van Inventing Anna is over het algemeen prima. Echter, ik voorspel nu al dat het een lange zit gaat worden. De aflevering zijn ontzettend lang en ik denk niet dat dat nodig gaat zijn. Ook voorspel ik dat het accent van Garner mij mateloos gaat irriteren op een gegeven moment. Ik weet dan ook nog niet zeker of ik door ga kijken.

Voor nu een 7.0! Het is immers zeker niet slecht.
Volg Inventing Anna
Dangerously Close