9
Sandra Hutchison geeft "Into the Badlands - Seizoen 1 (DVD)" een 9.
Geschreven door Sandra Hutchison op 19 Maart 2017.
1
0

Into the Badlands - Seizoen 1 (DVD)

Western en martial-arts combineren in een moderne serie en dan ook nog geloofwaardig overkomen? De Amerikaanse zender AMC (Breaking Bad, The Walking Dead) laat met Into the Badlands zien dat dit mogelijk is. De makers van deze gewaagde serie hebben op slimme wijze deze twee bijna tijdloze genres weten te combineren. Het resultaat: een ijzersterke serie vol drama, avontuur en actie gecombineerd met een eenvoudig, maar goed verhaal.

Into the Badlands
© AMC

Into the Badlands speelt zich af in een mogelijke toekomst, waar iedereen na diverse oorlogen en natuurrampen probeert te overleven. Verwacht geen futuristische technologie, dat is achterwege gelaten, wel zijn er mooie auto’s en krachtige motoren. Door een schijnbaar heftig verleden lijkt iedereen teruggeworpen te zijn naar de basis. Overleven door aan te sluiten bij een groep, jezelf te trainen en te bewapenen met zwaarden lijkt bijna de enige optie. Er is een wereld ontstaan die verdeeld is in zeven delen, de zogenaamde Badlands.

Ieder stuk land wordt beheerd door een baron die op zijn of haar beurt wordt beschermd door Clippers. Clippers zijn goed getrainde vechtmachines die tegen kost en inwoning hun heerser beschermen. De charismatische Sunny (Daniel Wu, The Man With The Iron Fists, Warcraft) staat bekend als de beste clipper, hij leeft van jongs af aan in een van deze zeven gebieden en doet noodgedwongen alles om zijn meester Quinn te beschermen.

Quinn, een meedogenloze machtige meester is in deze futuristische wereld een van de zeven heersende baronnen. Sunny is zijn onverschrokken rechterhand. Wanneer Sunny voor een missie op pad is vindt hij onderweg een jongen, genaamd M.K. (Aramis Knight, Dexter). M.K. lijkt op het eerste gezicht een doodgewone kwetsbare jongen, maar zodra hij gewond raakt veranderd hij in een duister ongecontroleerd moordwapen. Sunny die veel van zichzelf lijkt te herkennen in de jongen neemt M.K. onder zijn hoede. Het blijkt echter niet zo eenvoudig om de jongen te beschermen. Niet alleen is deze behoorlijk eigenwijs, hij is ook een erg gewild “object”. Zo is de enige vrouwelijke baron, The Widow (Emily Beecham, The Village, Hail, Caesar!), vastbesloten om de gestoorde baron Quinn te wreken. Zij probeert M.K. daarvoor in handen te krijgen, zodat ze hem in kan zetten als het ultieme wapen tegen Quinn.

Into the Badlands
© AMC

De dramatische verhaallijn is vrij eenvoudig gehouden, waardoor de serie prima te volgen is en je als kijker alleen maar hoeft te genieten van wat je voorgeschoteld krijgt; zoals indrukwekkende martial-arts scènes die doen denken aan films als Crouching Tiger, Hidden Dragon en Daggers, scènes met mooie vertraagde beelden en extreme geluidseffecten van onder andere brekende botten, op briljante wijze gecombineerd met westernachtig taferelen en decors. De vermakelijke serie zit vol met kleine details en daarnaast wordt je ook nog, met regelmaat, getrakteerd op mooie natuurbeelden. Zo is de verknipte baron Quinn niet alleen machtig vanwege zijn sterk getrainde leger, maar vooral ook vanwege zijn handel; zijn hele land staat vol met papaver. De ellenlange rijen rode klaprozen leveren schitterende beelden op en vormen een mooi contrast met de ruwe wereld waarin Sunny en M.K. moeten zien te overleven. Dit alles in combinatie met een fijne cast, goede dialogen en prima acteerwerk, maakt de serie meer dan het bekijken waard.
Volg Into the Badlands
Seven Strike as One
Seven Strike as One