Nienke de Boode geeft "Interview with the Vampire - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 12 Mei 2023.
4
0

Interview with the Vampire - Seizoen 1

Mishandeling en disfunctionele relaties kunnen iedereen overkomen. Interview with the Vampire laat in ieder geval zien dat dit ook geldt voor vampiers.

Interview with the Vampire is een raamvertelling over, nou ja, vampiers. In het heden wordt Louis de Pointe du Lac (Jacob Anderson, Game of Thrones) geïnterviewd door Daniel Molloy (Eric Bogosian, Law & Order: Criminal Intent) over zijn levensverhaal, wat de tweede laag vormt. Het grootste deel van de serie gaat over deze tweede laag en speelt zich af in New Orleans in het begin van de twintigste eeuw.

Louis vertelt hoe hij door Lestat de Lioncourt (Sam Reid, The Newsreader) tot vampier werd gemaakt, het verliefd worden en hun leven samen. Hun leven komt op zijn kop te staan wanneer Louis een jong meisje (Bailey Bass, Avatar: The Way of Water) uit een brand redt en Lestat vraagt om haar ook in een vampier te veranderen om te voorkomen dat ze sterft. Vanaf dat moment vormen de drie een zeer disfunctioneel gezin. Het is de kijker overduidelijk dat Lestat Louis mishandelt, ook al heeft Louis er moeite mee om dat zo te zien.

De interactie tussen het heden en verleden vormt een interesante extra dimensie

Deze gecompliceerde relatie wordt prachtig weergegeven door alle drie de acteurs. Vooral de chemie tussen Anderson en Reid is geweldig neergezet; alleen dat maakt de serie al het kijken waard. Hun relatie is ook ongelooflijk giftig, als een treinwrak waar je niet van weg kunt kijken. De setting maakt de serie nog beter; New Orleans uit de jaren 1900 is prachtig en betoverend. Het reflecteren op dit verleden door Louis en Daniel Molloy in het heden zorgt voor een interessante extra dimensie.

Vooral Anderson verdient het hier genoemd te worden voor de wijze waarop hij laat zien hoe Louis in het heden zowel wel als niet is veranderd. Hij weet een personage neer te zetten die een muur om zich heen heeft gebouwd, maar waar af en toe een stukje oude Louis doorheen breekt. Dit maakt de scènes in het heden weer boeiend. Tot slot is nog het benoemen waard dat de soundtrack ook on point is. Uiteindelijk is mijn enige kritiek op de serie dat het soms een beetje overdreven dramatisch is, zoals het zweven bij de eerste kus/beet.

Interview with the Vampire
© AMC

Het is misschien nog wel goed om op te merken dat deze serie is gebaseerd op een boekenreeks van Anne Rice en dat het eerste seizoen de eerste helft van het eerste boek beslaat. Ik moet toegeven dat ik dat boek niet heb gelezen, en dat ik dus niet veel kan zeggen over de getrouwheid van de bewerking. Ik weet wel dat het personage van Louis oorspronkelijk wit was in het boek, maar nu zwart is, wat enige kritiek heeft gekregen van anderen.

Ik kan het niet vergelijken met het boek, maar de serie werkt heel goed met de gemaakte keuzes, waaronder deze. Louis heeft zelf duidelijk problemen (zij het op een andere manier dan Lestat) en zijn ervaringen met racisme in het begin van de twintigste eeuw in New Orleans voeden zijn problemen. Mensen die het boek dus niet hebben gelezen zouden hier geen problemen moeten hebben. Als je het boek wel hebt gelezen, is het misschien goed om te weten dat het in die zin geen 100% getrouwe bewerking is.

Toch mag het je er niet van weerhouden om te kijken: ik zou deze serie zeker aanraden. Wees gewaarschuwd dat de inhoud soms heftig is, dus een kleine content waarschuwing is op zijn plaats. Dit eerste seizoen belooft in ieder geval veel voor seizoen twee.
Volg Interview with the Vampire
The Thing Lay Still
The Thing Lay Still