6.5
anonymous geeft "Inspector Winter - Seizoen 3" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 21 augustus 2013.
0
0

Inspector Winter - Seizoen 3

Inspector Winter is een Zweedse misdaadserie die zich afspeelt in de stad Göteborg en draait om rechercheur Erik Winter en zijn team. In 2001 tot en met 2004 werden de eerste twee seizoenen gemaakt en uitgezonden in Zweden. Het derde seizoen kwam pas in 2010 en is in de lente van 2013 uitgezonden op de Belgische televisie. Elke aflevering duurt een uur en elke zaak telt twee afleveringen. In totaal bestaat seizoen drie uit acht afleveringen, vier zaken dus.

Het scenario is gebaseerd op de boeken van de Zweedse schrijver Åke Edwardson. Het derde seizoen gaat over de laatste vier thrillers die hij geschreven heeft. Het boek 'Den sista vintern' (De laatste winter), dat in 2008 uitkwam, is het tiende en laatste boek in de reeks over inspecteur Erik Winter.

Winter is gelukkig getrouwd en heeft kinderen; een van de eerste series waar het op privégebied allemaal wel lekker loopt. Geen scheiding, geen alcohol en geen vreemdgaan in het spel. Op zijn werk lijkt het toch wat anders. Het is een sombere man die veel twijfelt. Winter wil meer weten van de daden dan alleen de zaak oplossen. Hierdoor kan hij zich helemaal mee laten slepen in zaken en piekert hij veel over hoe de moorden worden gepleegd. Wanneer een oude onopgeloste zaak weer naar boven komt, omdat er op dezelfde plek een zelfde soort moord is gepleegd, zet Winter alles op alles om de moordenaar te vinden.

Door dit karakteristieke trekje krijgt Winter het steeds weer voor elkaar in zijn eentje op cruciale momenten erop uit te gaan en zich in de nesten te werken. Vervolgens wordt hij ternauwernood gered door collega’s of omstanders. Hij lijkt niets van deze ervaringen te leren, want steeds weer maakt hij dezelfde fout.

De moorden die gepleegd worden zijn grof. Mensen worden in hun gezicht geschoten, opgehangen, doodgeslagen. Maar nadat de moord is gepleegd wordt het verhaal al vrij snel voorspelbaar en langdradig. De politie is continu op zoek naar een bepaald persoon, maar die zoektocht duurt keer op keer te lang. En als die persoon dan gepakt is, blijkt hij er of niets mee te maken hebben of hij zegt niks. De verhoortechnieken van Winter zijn niet al te best, dus woorden uit de verdachte krijgt hij vervolgens ook niet. En dat terwijl als kijker best voorspelbaar is wie wel de dader is.

Ik vind het niet zo’n hele sterke serie. De moorden die worden gepleegd lijken niet op elkaar, wat voor een goede afwisseling in de afleveringen zorgt. Maar de afleveringen duren twee keer een uur, wat erg lang is. Het gaat maar door, misschien wel een beetje te traag. Als je even bent ingedut en een kwartier later weer bij de les bent, blijkt dat je niets hebt gemist. Winter mag wat mij betreft wat minder twijfelen en wat meer tot actie komen. Hij is geen slechte inspecteur en komt vaak achter de moordenaar, maar pak hem dan!
Volg Inspector Winter
The Last Winter - Part 2
The Last Winter - Part 2