8.5
Christophe Vermaelen geeft "Insecure - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 13 februari 2017.
1
0

Insecure - Seizoen 1

Om eerlijk te zijn, ik kijk haast nooit naar series of films met een overwegend zwarte cast. Dat klinkt fout als je het zo leest, maar het is niet slecht bedoeld. Feit is, dat ik me moeilijker kan vereenzelvigen met de personages dan wanneer het om een serie met een blanke cast gaat. Dit alleen maar om te zeggen dat ik lichtjes bevooroordeeld was toen ik aan Insecure begon. Bovendien waren de reacties van andere kijkers ook niet echt lovend te noemen. Ik had nooit gedacht dat ik het langer dan één aflevering zou uithouden. Zo ging het immers toen ik Black-ish eens uitprobeerde, om maar één andere “zwarte serie” te noemen. Maar dan gebeurde het wonder: ik sloeg aan het bingen tot ik alle acht afleveringen had gezien. Met de personages vereenzelvigen ging als vanzelf en ik leerde een belangrijke les: kwaliteit heeft geen kleur.

Issa Dee (Issa Rea) is zowel hoofdpersonage als scenarist en producent van deze HBO reeks. De moeilijk relatie tussen Issa en haar vaste vriend Lawrence, maar ook Issa's vriendschap met Molly vormen de hoofdverhaallijnen. Issa werkt bij een liefdadigheidsinstelling die zich bekommert om het lot van gettokinderen, maar ze is de enige kleurlinge in de staf van de vereniging, waardoor ze zich een beetje de excuustruus voelt. Dit leidt regelmatig tot sprankelende situatiehumor, vooral omdat haar goedbedoelde, blanke collega’s wel heel ver af staan van de dagelijkse realiteit in het getto.

Insecure
© HBO

Echt leuk wordt het pas wanneer Daniel ten tonele verschijnt.

Echt leuk wordt het pas wanneer Daniel ten tonele verschijnt. Hij is een liefje van Issa uit haar kindertijd, van lang voor zij uit haar armoedige milieu ontsnapte door naar de universiteit te gaan. En de Issa die Daniel kent, is een andere dan degene die nu uitgaat met haar academische vrienden. De vonken tussen Issa en Daniel slaan over, maar hoe ze met haar gevoelens voor Daniel omgaat, ga ik niet verklappen. Daniel zit in de muziek business en blijkt zelfs erg succesvol te zijn geworden in zijn vak, waardoor hij tal van beroemde mensen kent. Bovendien is hij een spierbundel die er erg goed uitziet. Concurrentie dus voor de aardige en slimme, maar wat gemakzuchtige Lawrence, die met zijn eigen demonen worstelt.

Dan heb ik het nog niet over Molly gehad. Wat vond ik haar een leuk personage! Zij is een welstellende advocate bij een grote firma en het klankbord van de nogal egocentrische Issa. Ook Molly’s liefdesleven loopt niet van een leien dakje. Er is de sympathieke Jared en nog een resem andere aanbidders die erop uit zijn om met haar het bed te delen, maar om de één of andere reden is het met Molly zoals in dat liedje van de Zweedse popdiva Robyn: “She lets the bad ones in and the good ones go…”

Voor mij was Insecure een van de verrassingen van 2016.

Voor mij was Insecure een van de verrassingen van 2016. Ik heb er van genoten en kijk uit naar een eventueel tweede seizoen. Een aanrader dus, maar enkel voor liefhebbers van relatiedrama’s met de spreekwoordelijke lach en traan. Ik geef Insecure seizoen 1 dus een dikke 8,5 punten.
Volg Insecure
Everything Gonna Be, Okay?!
Everything Gonna Be, Okay?!