7.5
anonymous geeft "Innocent (2018) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 14 Oktober 2018.
1
1

Innocent (2018) - Seizoen 1

Een man die zeven jaar heeft vastgezeten voor de moord op zijn vrouw wordt onverwacht vrijgesproken. Hij wil gerechtigheid en zijn kinderen terug maar daar zit niet iedereen op te wachten. In de eerste plaats de zus van zijn overleden vrouw, die nu de voogdij over zijn kinderen heeft. Dat is het uitgangspunt van Innocent, een Britse miniserie die zich afspeelt in een prachtig landschap. Dit kon niet mislukken, dacht ik.

Het begon veelbelovend. De start van het verhaal, de beelden, de acteerprestaties en de muziek. Het zat allemaal goed en op een erg hoog niveau. Zo werd meteen duidelijk dat het om meer dan de schuldvraag ging. Je leven terug op de rails krijgen, omgaan met een publieke opinie die alleen uit is op sensatie, het verleden dat het heden nu eenmaal mee bepaalt… De serie bevatte duidelijk meerdere lagen.

De locaties waren duidelijk zeer doordacht gekozen. Los van het feit dat de natuurbeelden adembenemend waren, creëerden zij vooral mee de sfeer van het verhaal. De eenzaamheid waarmee hoofdpersonage David Collins (Lee Ingleby - Inspector George Gently, The Five) te kampen had, voelde je als kijker ook in de weidse landschappen. Lee Ingleby zette trouwens een zeer geloofwaardige David Collins neer. Een man die zichzelf niet altijd in de hand heeft door de onrechtvaardigheid waartegen hij moet opboksen. De muziek maakte het af.

Alle ingrediënten dus voor de betere serie met diepgang. Er is alleen een maar, de serie bleef deze torenhoge verwachtingen die ze zelf in de eerste aflevering creëerde, niet inlossen. Waar de makers duidelijk verschillende lagen wilden aanhalen, sloegen zij er niet in om dat ook écht te doen. Heel wat verdieping werd aan de oppervlakte aangestipt en daar bleef het bij. Of, erger nog, kregen een oppervlakkige invulling. Van sommige zaken, zoals de relatie tussen de oude en de nieuwe rechercheur, was het zelfs niet duidelijk waarom dit een aandeel kreeg in het verhaal. Ze werden niet uitgediept.

Ook het einde stelde me enigszins teleur. Waar je in het begin rekent op een zeer gelaagde ontknoping, moest je het doen met een nogal gekende plotwending die we in de typische who-dunit-series zo gewoon zijn. Ook is het vrij onwaarschijnlijk dat bepaalde zaken niet in het initiële onderzoek naar boven zijn gekomen. Het feit dat een rechercheur ook maar een mens is en riskeert zijn eigen hypothese te willen bewijzen in plaats van de feiten te analyseren, mocht wat mij betreft ook veel meer naar voren komen.

Moest de eerste aflevering ons niet zo veel goed hebben beloofd, zou deze serie beter scoren. De makers hebben inhoudelijk te hoog willen mikken, maar dit niet kunnen volhouden tot het einde. Wel moet worden gezegd, op het filmische van deze reeks valt werkelijk niets aan te merken. Ook de acteerprestaties zijn van een hoog niveau. Kortom, Innocent zou een topreeks geweest zijn, moest het ook inhoudelijk op niveau zijn gebleven. Nu is ze gedegradeerd tot gewoon een betere serie.
[image-112412]
Volg Innocent (2018)
Episode 4