6
Ron Schoonwater geeft "Innan Vi Dör (Before We Die) - Seizoen 2" een 6.
Geschreven door Ron Schoonwater op 31 augustus 2020.
2
0

Innan Vi Dör (Before We Die) - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Innan Vi Dör (Before We Die) is toch wel een tegenvaller. De makers proberen krampachtig het verhaal van het vorige seizoen te overtreffen. Daarnaast wordt er door de schrijvers in allerlei onbegrijpelijke bochten gekronkeld om dezelfde hoofdrolspelers een rol te geven. Het gevolg is dat dit tweede seizoen wel potentie heeft, maar dat het door de ongeloofwaardigheid toch een flinke jas heeft uitgedaan ten opzichte van het aardige eerste seizoen.

Het begint nog wel voortvarend. Inspecteur Hanna is op zoek naar wraak. De gevolgen van de gebeurtenissen in het eerste seizoen vallen haar zwaar. Hanna wordt prima neergezet door actrice Marie Richardson (Johan Falk). Vooral Hanna's wanhoop in het begin van het seizoen is in alles zichtbaar. Dit weet ze niet alleen in houding en gedrag zichtbaar te maken, maar is zelfs te lezen in haar ogen. Zelden zo'n goede weergave van wanhoop en gejaagdheid gezien. Hanna komt met haar collega's op het spoor van een groep corrupte agenten. Deze groep heeft een groot en invloedrijk netwerk weten op te bouwen binnen de politie.

Het tweede seizoen van Innan Vi Dör (Before We Die) is toch wel een tegenvaller.

Wanneer Christian (Adam Pålsson, Young Wallander) de zoon van Hanna plotseling weer ten tonele verschijnt wordt hij door Hanna voorgedragen om undercover te gaan bij het corrupte politienetwerk. Weg is de geloofwaardigheid. Christian heeft namelijk geen enkele ervaring in undercover werk als politieagent. Het is dus de vraag waarom de politie hem toch inzet. Bovendien heeft hij geen enkele ervaring in politiewerk. Iets wat toch wel minimaal noodzakelijk is wil je een overtuigende politieagent neerzetten bij ervaren politieagenten. Helaas, in deze televisieserie kan het allemaal. Ook vreemd is dat niemand bedenkt dat Christian een bekend gezicht heeft voor de familie Mimicas en dat die Christian wel eens zouden kunnen herkennen. Dat wat verwacht mag worden gebeurd dan ook.

Dit seizoen ontspoort helemaal als er ook andere hoofdrolspelers uit het eerste seizoen weer tevoorschijn komen. Bovendien is een corrupt netwerk aan politieagenten schijnbaar niet genoeg, want er verschijnt ook nog eens een veel geduchtere tegenstander. Deze grotendeels onzichtbare tegenstanders zijn ook nog eens een bedreiging voor de corrupte politieagenten. Innan Vi Dör gaat daarmee compleet ten onder aan de ambitie om iets groots neer te zetten.

Positief is dat de televisieserie bij momenten absoluut spannend is. Het is niet allemaal kommer en kwel. De onverwachte liefde van Christian, zijn invloed binnen het politienetwerk en de dreiging die dit netwerk en de Mimicas hebben voor Hanna en haar collega's zorgen ervoor dat dit seizoen zich net onttrekt aan een onvoldoende. Meer valt er dan ook echt niet van te maken.
Volg Innan Vi Dör
Episode 8
Episode 8