7.5
Ron Schoonwater geeft "Before We Die - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 januari 2020.
2
0

Before We Die - Seizoen 1 (DVD)

De dvd's van Lumière zijn degelijk gemaakt, maar bieden niets extra's. Daar hoef je ze dus niet voor te kopen. Er is alleen ruimte voor een trailer met al het moois wat Lumière te bieden heeft in Nederland en België. Het gaat hierbij tegenwoordig vooral om Scandinavische series (naast de vele internationale films). Geef de maatschappij maar eens ongelijk, want de kwaliteit en populariteit liegen er niet om.

[image-84401]

Before We Die is een goede aanvulling op al die andere Scandinavische cinema noire series.

De Zweedse serie Before We Die kent inmiddels een tweede seizoen. Het is nog even afwachten wanneer die hier uitkomt. Het is terecht dat deze serie een vervolg krijgt, want het eerste seizoen heeft een net andere inval dan de meeste Scandinavische series. De mix tussen familiedrama en detective is bekend, maar het samenspel tussen maffia, politie en familie is slim uitgewerkt. Het grote verschil is dat Before We Die beide kanten goed belicht. De familie van de rechercheur speelt een centrale rol, maar hetzelfde geldt voor de criminele familie Mimicas.

Het steekspel tussen de familieleden onderling en de strijd tussen de verschillende criminele groepen werkt goed. Het familiedrama zorgt voor herkenning bij iedereen die een puberende zoon of dochter heeft. Een onmogelijke liefde zorgt ervoor dat de scheiding tussen goed en kwaad erg complex is. Daarnaast biedt de serie voldoende spanning. Het gaat hier niet om het vinden van de dader, want die zijn eigenlijk wel bekend. Wel gaat het om de strijd om de macht. Die machtspositie wordt namelijk vanuit verschillende kanten bedreigd. De Mimicas gebruiken niet alleen geweld, maar ook vernuft om die macht te krijgen en te houden. Dat maakt deze serie zo interessant.

[image-84402]

Before We Die is een goede aanvulling op al die andere Scandinavische film noir-series. Het heeft bekende elementen, zoals een rechercheur met problemen. Het heeft echter ook een meer eigenzinnige aanpak. Niet de daad of moord staat centraal, maar een steekspel tussen goed en kwaad. Dat juist dat niet zwart-wit wordt vormgegeven geeft Before We Die een eigen karakter. Laat dat tweede seizoen maar komen...
Volg Innan Vi Dör
Episode 8
Episode 8