7.5
anonymous geeft "Before We Die - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 17 december 2019.
1
0

Before We Die - Seizoen 1

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel. Dat zou best een aardig motto zijn boven het verhaal in Before We Die. Want er wordt flink wat gelogen in die Zweedse serie. Daarover vertel ik zo meteen wat meer, maar eerst kort het verhaal. Het begint allemaal met de moord op rechercheur Sven (Johan Hedenberg, Conspiracy of Silence), collega én geliefde van Hanna Svensson (Marie Richardson, Johan Falk), die bij de afdeling georganiseerde misdaad in Stockholm werkt. Kort voor zijn dood vertelde Sven haar dat hij in contact stond met een infiltrant die zich ‘Inez’ noemt. Samen werkten ze aan een grote zaak, die vooralsnog strikt geheim moest blijven. Maar oplossen zal Sven die zaak dus niet, want op weg naar een nieuwe afspraak met ‘Inez’ wordt hij ontvoerd. Zijn verminkte lichaam wordt enkele dagen later in een afgelegen boerderij gevonden.

Als Hanna de zaak krijgt toegewezen, ontdekt zij al snel dat er meerdere partijen zijn die een belang hebben in het conflict dat Sven onderzocht. De Joegoslavische (?) familie Mimicas bijvoorbeeld, met de meedogenloze Davor (Alexej Manvelov, Sthlm Rekviem) aan het hoofd. Maar ook twee rivaliserende motorbendes: de Mobsters en de Delincuentos. En dan (b)lijkt zich ook in het politieapparaat nog een mol schuil te houden. Over wie ‘Inez’ is, hoeven we hier niet geheimzinnig te doen, want al snel wordt duidelijk dat ‘Inez’ in werkelijkheid Hanna’s zoon Christian (Adam Palsson, Bron/Broen) is. Samen met Sven wil(de) hij het opnemen tegen de Mimicas-familie, die erop uit is de hele drugsmarkt van Scandinavië te veroveren. Christian werkt aanvankelijk als afwashulp in het restaurant van de familie, maar maakt gaandeweg promotie. En dat brengt, zoals hij tot zijn afschuw ondervindt, ook minder prettige verantwoordelijkheden met zich mee.

Terug naar die leugens. Die zijn er dus volop. Er is de leugen van de zoon tegenover zijn moeder, al wordt de waarheid in dit geval aan het eind van de vijfde aflevering achterhaald. Dan is er de leugen van hoorndrager Sven tegen zijn vrouw; ook hier wordt de waarheid halverwege het verhaal achterhaald. Kort na Svens uitvaartplechtigheid nota bene, als de kersverse weduwe Hanna confronteert met een liefdesbriefje van haar hand. Christian gaat nog op een tweede manier de fout in door een relatie te beginnen met Mimicas-dochter Blanka (Sandra Redlaff, Wallander). Geen probleem, zou je misschien zeggen, maar Blanka is officieel de aanstaande van Stefan (Peshang Rad, Gasmammam), een klusjesman van de familie met wie Christian regelmatig ‘beroepshalve’ optrekt. En zo zijn er nog veel meer leugens. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zorgen ervoor dat het verhaal erg messy wordt. Ik weet zo gauw geen Nederlands woord dat net zo goed de gevolgen weergeeft van alle foute beslissingen die de hoofdpersonen nemen. Before We Die is een messy verhaal, waarin ieder personage volgens eigen normen leeft. En die hebben weinig met de normen van een beschaafde samenleving te maken.

Naar de bedoeling hiervan hoef je niet lang te zoeken: ze moeten het verhaal rauw-realistisch en (dus) spannend maken. De vraag is dan: lukt dat ook? Nou, wat mij betreft niet helemaal. Ik kreeg al kijkend weer dat gevoel dat ik zo vaak heb bij een Scandinavische serie: het had best wat minder gekund. Minder afleveringen om precies te zijn. Om de een of andere reden lijken producenten daar het idee te hebben dat het er altijd tien moeten zijn, maar met zes hadden ze best toe gekund. Nu voegt niet iedere aflevering iets aan de geschiedenis toe en dat haalt de vaart uit het verhaal.

Verder vond ik sommige verhaalwendingen ronduit ongeloofwaardig. Halverwege het verhaal bijvoorbeeld komen ze in de Mimicas-familie tot de conclusie dat er een infiltrant in hun midden moet zijn. Dat hebben ze natuurlijk goed gezien, want dat is Christian. Maar hij is niet de enige ‘verdachte’; ook Stefan staat op het netvlies van zijn aanstaande schoonfamilie. Nu wil het geval dat die zelf ook wat speurwerk heeft verricht en hij komt met ogenschijnlijk moeilijk te negeren bewijzen tegen Christian. Moeder Dubravka (Malgorzata Pieczynska, M jak miłość) gaat daarop op onderzoek uit en komt dan terecht in een toneelstukje dat de beschuldigingen van Stefan moeten ontkrachten. Dat lukt ook, maar op een manier waarvoor de scenarioschrijver zich eigenlijk diep zou moeten schamen.

Alles bij elkaar opgeteld maakt dat Before We Die tot een serie die wat mij betreft zeker onderhoudend is, maar ook niet meer dan dat.
Volg Innan Vi Dör
Episode 8