6.5
Wichita van Rijkom geeft "Informer - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 31 Oktober 2018.
1
0

Informer - Eerste aflevering

Na het zien van de The Cry was ik nieuwsgierig naar het andere aanbod van de BBC. Eerder deze maand is Informer van start gegaan, eveneens wekelijks te zien op BBC One, hoewel deze serie ook al in z’n geheel online te bekijken is via hun website. Informer is een echte misdaadserie met als hoofdthema: terrorisme in het Verenigd Koninkrijk, maar ook daarbuiten. Zo zal het de Nederlandse kijker direct opvallen dat een belangrijke gebeurtenis in de serie een aanslag in Rotterdam is. Deze fictieve aanslag vormt de spil van dit verhaal en blijkt ook de nodige connecties te hebben overzee. Ene Achmed El Adoua, het brein achter de aanslag, zou namelijk ook een tijdje in Engeland hebben verbleven en wellicht daar een soortgelijke aanval hebben gepland.

Ik heb wat gemixte gevoelens over Informer tot nu toe.

Informer begint met een gebeurtenis die eigenlijk pas een jaar later plaatsvindt. Een schietpartij nabij een treinstation zorgt voor heel wat opschudding en detective Gabe Waters (Paddy Considine, The Suspicions of Mr Whicher) lijkt meer over de toedracht te weten. Een reis ongeveer één jaar terug in de tijd laat zien dat Waters de handler is van verschillende informanten in de stad. Hij probeert de nieuweling Holly Morten (Bel Powley, Murderland) de kneepjes van het vak te leren terwijl hij zijn handen vol heeft aan zijn onderhandelingen met louche figuren. Ze proberen meer uit te vinden over Adoua en zijn mogelijke aanwezigheid in het land. Ondertussen volgen we ook de jonge Raza Shar (Nabhaan Rizwan), een intelligente moslim die zich staande probeert te houden in de harde wereld van tegenwoordig. Niet altijd even deugdelijk laat hij zich in met drugs met alle gevolgen van dien.

Informer
© BBC One

Tijdens de eerste aflevering ligt de focus vooral op achtergrond verhalen en het geven van een identiteit aan de karakters. Hierdoor komt het verhaal een beetje op de achtergrond en gaat de serie wat langzaam van start. Aan het eind komen er een paar verrassingen tevoorschijn die net genoeg spoilers geven om verder te willen kijken. Maar de trage opbouw is wel erg saai en de laatste paar beelden geven echt maar minimale redenen om meer te willen zien. Toch geloof ik dat Informer wel potentie heeft. Het verhaal doet me een beetje denken aan de begintijd van ABC’s Quantico met de vraagstukken rondom terrorisme in het land en de zoektocht naar antwoorden. De serie is wel op en top Brits, wat terug te zien is in zowel het acteerwerk als de scènebeelden die gebruikt worden. Hier valt weinig op aan te merken. Het acteerwerk is tot nu toe niet bijzonder sterk maar ook zeer zeker niet slecht. De personages spelen overtuigend en ook het verhaal op zich komt realistisch over.

Hoewel ik het merendeel van deze eerste aflevering maar wat saai vond ben ik toch nieuwsgierig naar de rest.

Raza woont samen met zijn jongere broertje Nasir (Reiss Jeram), moeder Sadia (Sunetra Sarker, Brookside) en vader Hanif (Paul Tylak, Roy), hoewel hij wel bezig is op eigen benen te staan. Hij helpt zijn moeder en broertje waar hij kan en beschermt hen ook met zijn leven. Zijn familie is zeer belangrijk voor hem en daar wordt uiteindelijk dan ook flink misbruik van gemaakt. Raza wordt namelijk als potentiële informant gezien en gerekruteerd om meer te weten te komen over mogelijke aanslagen. Details zoals het feit dat hij niet de hand van de lerares van zijn broertje schudt, maar wel die van een jongen die hij nog maar net leert kennen, laten zien dat Raza zijn geloof strikt aanhangt. Toch blijft het deze aflevering nog onduidelijk over wat zijn normen en waarden exact zijn, gezien zijn drugsgebruik dat toch weer een compleet ander beeld van hem geeft.

Ik heb wat gemixte gevoelens over Informer tot nu toe. Hoewel ik het merendeel van deze eerste aflevering maar wat saai vond ben ik toch nieuwsgierig naar de rest. Het verhaal kan nog een hoop kanten op gaan en het einde biedt toch wel wat mogelijkheden voor een spannender vervolg. De serie telt maar zes afleveringen waardoor ik vermoed dat er nog wel wat meer te gebeuren staat in korte tijd. Voor nu geef ik het verhaal dan ook nog wel een kans. De Britse straattaal die gesproken wordt maakt dat het soms een tikkeltje lastig te volgen is. Nu heb ik de eerste aflevering online zonder ondertiteling gezien en verwacht ik dat het met (Engelse) ondertiteling al iets gemakkelijker zal kijken. Informer heeft in ieder geval zeker niet zoveel indruk op mij gemaakt als The Cry. Maar ik zal de serie nog niet gelijk afschrijven. Voor nu krijgt Informer dan ook een nette voldoende van me.

Informer
© BBC One
Volg Informer