6
Wichita van Rijkom geeft "Incognito - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 28 februari 2023.
3
0

Incognito - Seizoen 1

Na acht jaar van de radar te zijn verdwenen denkt men in crimineel Samantha weer te hebben gevonden. Felix Hartman wordt op de zaak gezet en moet undercover erachter zien te komen of de anoniem verkregen tip over de identiteit van Samantha klopt.

Het nieuwste paradepaardje van Videoland is de Nederlandse serie Incognito. In dit met misdaad gevulde verhaal volgen we Felix Hartman (Dragan Bakema, Keizersvrouwen) in zijn zoektocht naar de mysterieuze Samantha. Onder leiding van de DSO (Dienst Speciale Opsporing) wordt hij ingezet als undercover agent wanneer er een anonieme tip binnenkomt. Is dit de kans waar de opsporingsdienst en Felix al jarenlang op wachten? Is de echte Samantha eindelijk in hun vizier?

Ik ben over het meeste acteerwerk wel te spreken, maar de gesprekken tussen de Duits sprekende acteurs in het bijzonder kwamen erg ongeloofwaardig over.

De tip over Samantha leidt het team naar Lize Berg (Melody Klaver, Nood). Een strenge, stille vrouw die samen met haar zoontje een rustig leven heeft opgebouwd. Haar boekhoudkantoor lijkt op het eerste oog niets anders dan dat, maar de DSO is ervan overtuigd dat deze als dekmantel dient voor haar smokkelroutes. Felix moet als Tim haar leven binnendringen en alles op alles zetten om meer over haar en haar werk te weten te komen.

De beelden van Incognito zijn over het algemeen grauw en grijs. Er lijkt wel een filter over scènes te zitten en ook de personages zelf kleden zich veelal donker en neutraal. Hoewel de sfeer van de hele serie duister is vond ik dit toch wel een beetje overdreven op den duur. Hetzelfde geldt voor sommige dialogen die nogal geforceerd over kwamen. Ik ben over het meeste acteerwerk wel te spreken, maar de gesprekken tussen de Duits sprekende acteurs in het bijzonder kwamen erg ongeloofwaardig over.

In 2014 gaat een missie van Felix in Servië helemaal mis. Hij en zijn collega, tevens goede vriend, Wesley (Jason de Ridder, Petticoat) worden gekidnapt en gemarteld door de groep waar zij op dat moment onderzoek naar doen. In het heden heeft Felix het hier nog altijd moeilijk mee. Hij heeft PTSS opgelopen door alles en hoewel hij zelf beweert inmiddels weer goed te functioneren blijkt al gauw dat dit niet het geval is. Flashbacks naar de martelingen overvallen hem regelmatig en zijn leefsituatie doet vermoeden dat hij niet veel dierbaren meer over heeft.

Incognito
© Videoland

Felix zijn bazin Simone van Delft (Juliette van Ardenne, Zoop) heeft als eerste door dat hij niet helemaal zichzelf is. Toch houdt ze dit voor zich en besluit ze Felix een kans te geven. Felix wijkt echter steeds meer af van het script en zoekt de grenzen op in zijn zoektocht naar de waarheid over Samantha. In terugblikken zien we dat dit niet de eerste keer is dat hij het zo aanpakt. Hij heeft met zijn roekeloosheid al veel problemen veroorzaakt maar toch blijft hij zich vastbijten in zijn doel.

De eerste paar afleveringen vertellen het achtergrondverhaal en vormen een goede opbouw. Pas tijdens de vijfde aflevering komt de spanning er echt goed in. Het is jammer dat details over het hoofd gezien zijn die het verhaal een stuk geloofwaardiger zouden maken. Zo is een schotwond ineens verdwenen en is van de hele karakteropbouw niks meer over na de laatste tien minuten van de laatste aflevering. Ook het camerawerk is op momenten erg irritant. Vooral tijdens scènes waarin achtervolgingen plaatsvinden is het gewiebel van de camera allesbehalve een toevoeging.

Het open einde schreeuwt om een tweede seizoen, maar ik heb zo mijn twijfels of dit er komt.

Tot halverwege de laatste aflevering was ik positief over Incognito. Ondanks de eerder genoemde minpunten vond ik het verhaal lekker lopen en spannend genoeg om naar te blijven kijken. Het stelde me dan ook zeer teleur dat beide hoofdpersonen op het eind ineens onverklaarbare dingen deden. Daarnaast begreep ik echt helemaal niks van de laatste scène van de serie. Ik ben daarna zelfs online gaan zoeken naar antwoorden met het idee dat ik misschien tijdens het kijken iets had gemist. Maar uit de reacties van anderen haalde ik dezelfde verbaasdheid over wat er gebeurde.

Vaak maakt of breekt het einde van een verhaal een serie. Dit geldt zeker voor Incognito. Het open einde schreeuwt om een tweede seizoen, maar ik heb zo mijn twijfels of dat er komt. Het idee van de serie was goed. De expliciete scènes zijn heftig maar voegen wel iets toe. Er zijn genoeg goede acteurs aanwezig om alle personages voldoende diepgang te geven, maar toch is dit laatste uiteindelijk niet gelukt. Dit alles is te wijten aan de makers, hun manier van vertellen en het afraffelen van verhaallijnen omdat er uiteindelijk te weinig tijd was om in zes afleveringen alles te vertellen. Voor de eerste vijfenhalve afleveringen krijgt Incognito een ruime voldoende van mij maar de laatste helft van de zesde aflevering heeft dit cijfer uiteindelijk doen afzwakken naar een zesje.
Volg Incognito
Aflevering 6
Aflevering 6