7
Wichita van Rijkom geeft "Incognito - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 23 februari 2023.
3
0

Incognito - Eerste aflevering

De geheimzinnige Lize wordt in Incognito door een anonieme Interpol-tip aangewezen als de topcrimineel Samantha. Felix krijgt de taak om undercover in haar leven te duiken om er zo achter te komen wie zij daadwerkelijk is.

Jaren terug heeft een zaak het leven van Felix Hartman (Dragan Bakema, Keizersvrouwen) op zijn kop gezet. In het heden krijgt Felix de kans één van de daders hiervan op te sporen als er een tip binnenkomt over ene Samantha. Zij zou onder de alias Lize Berg (Melody Klaver, Nood) in Nederland een boekhouder zijn met een onopvallende levensstijl. Is deze Lize de crimineel Samantha waar justitie naar op zoek is en lukt het Felix achter haar ware identiteit te komen?

Er zijn af en toe wat momenten die houterig overkomen maar over het algemeen is het niveau van acteren sterk en overtuigend.

Het verhaal begint in een zwembad waar Felix zich klaarmaakt om wat baantjes te zwemmen. Flashbacks uit het verleden schieten door zijn hoofd waarin we zien dat hij wordt gemarteld door een groep buitenlandse mannen. Wanneer hij door een hartaanval bijna verdrinkt is het Lize die hem weet te redden en zo is het eerste contact gelegd. Niet veel later blijkt dat dit alles in scène is gezet om in contact te komen met Lize, en met succes.

Het OM, Interpol en zelfs andere landen zijn op zoek naar de beruchte Samantha. Zij zou verantwoordelijk zijn voor een grote cocaïnedeal zo’n acht jaar geleden en nu bezig zijn met een wapendeal ter waarde van 30 miljoen euro. Achter de schermen wordt druk overlegd hoe ze haar het beste kunnen vinden en pakken terwijl er twijfels zijn over de capaciteiten van Felix gezien zijn verleden. Wat dit verleden precies is wordt nog niet duidelijk, maar de martelingen en een zaak uit 2014 in Servië lijken ermee te maken te hebben.

Incognito
© Videoland

Zo op papier klinkt het als een super spannende misdaad thriller. Een complex mysterie dat hoge verwachtingen schept. De ervaring leert echter dat lang niet alle Nederlandse misdaadseries even succesvol en goed gemaakt zijn. De streamingdienst Videoland, waarop Incognito te zien is, heeft met titels zoals Mocro Maffia wel een goed imago op dit gebied, maar dat zegt natuurlijk weinig over deze titel. Het feit dat het eerste seizoen maar zes afleveringen telt van ieder 35 á 40 minuten roept vraagtekens op. Kan in zo weinig tijd wel een dergelijke serie tot zijn recht komen? Is er genoeg tijd om de personages diepgang te geven en het verhaal duidelijk over te brengen?

In een terugblik zien we Felix met zijn familie en vrienden tijdens een gezellige barbecue. Hij wordt hier zelfs papa genoemd buiten beeld en lijkt een gelukkig leventje te hebben. In het heden woont Felix echter in een caravan en is zijn familie nergens te bekennen. Het roept allemaal meer vragen op dan antwoorden. Maar waarschijnlijk is dat ook precies wat de makers willen bereiken met deze eerste aflevering.

Incognito is op het eerste oog een spannende serie maar deze spanning is nog niet erg goed voelbaar tijdens de eerste aflevering.

Het acteerwerk is voor Nederlandse begrippen goed. Er zijn af en toe wat momenten die houterig overkomen maar over het algemeen is het niveau van acteren sterk en overtuigend. De korte eerste aflevering geeft nog niet zo heel veel informatie over de rest van het verhaal. Wel wordt de interesse naar meer gewekt en wil ik als kijker nu graag weten hoe het verder gaat. Het verder kijken wordt makkelijker gemaakt door de korte en kleine hoeveelheid aan afleveringen maar ik kan me eigenlijk met dit tempo niet voorstellen dat ze het verhaal tot een goed einde kunnen brengen met de tijd die ze hebben.

Incognito is op het eerste gezicht een spannende serie maar deze spanning is nog niet erg goed voelbaar tijdens de eerste aflevering. Het verhaal heeft potentie maar tegelijkertijd wordt deze potentie nog niet waargemaakt vanaf de start. Ik vind het geheel niet goed genoeg om nu al echt heel enthousiast over te zijn. Daarvoor zit er te weinig informatie in de eerste aflevering en wordt alles nog iets te vaag gehouden. Of Incognito echt een aanrader is durf ik dan ook nog niet te zeggen. Ik ga daarom gauw verder kijken zodat ik daar snel wel een eenduidig antwoord op kan geven.

Incognito
© Videoland
Volg Incognito