9
Wichita van Rijkom geeft "Ik Weet Wie Je Bent - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 4 september 2018.
1
0

Ik Weet Wie Je Bent - Eerste aflevering

Wauw, ik wil meer zien! Dat is mijn eerste gedachte na het zien van aflevering één van de nieuwe NPO-serie Ik Weet Wie Je Bent. Deze psychologische thriller, gebaseerd op de gelijknamige Spaanse serie, is inmiddels al in meerdere landen een succes en heeft verschillende remakes op zijn naam staan. Nu is het de beurt aan Nederland om kennis te maken met dit verhaal. In zestien afleveringen zullen wij als we de cast mogen geloven worden meegesleurd in deze spannende serie die je telkens doet afvragen wie te vertrouwen is en wie er meer weet. De regie ligt in handen van Hanro Smitsman die we onder andere kennen van Vlucht HS13, eveneens een spannende thrillerserie van de NPO die in 2016 werd uitgezonden. Hij wordt bijgestaan door Thomas Korthals Altes die onder andere de succesvolle serie Petticoat op zijn naam heeft staan en dus ook de nodige ervaring heeft. Twee flinke namen en dan heb ik het nog niet eens over de acteurs gehad.

Als Anna ook nog een ijzingwekkend voicemail bericht blijkt te hebben ingesproken met de woorden “Hij gaat mij vermoorden” zijn alle ogen op Daniel gericht.

Daniel Elias (Daan Schuurmans, Nieuwe Buren) is een zeer succesvolle advocaat en leraar rechten op een universiteit die samen met beste vriend Gabor de Heerdt (Ali Ben Horsting, Moordvrouw) advocatenkantoor Elias & de Heerdt runt. Hij is getrouwd met rechter Alize Kasteel (Ariane Schluter, Noord Zuid) en samen hebben zij twee kinderen genaamd Paul (Alex Hendrickx, Petticoat) en Juliette (Puck van Stijn, Zwarte Tulp). Op een nacht verdwijnt Daniel en de volgende ochtend wordt hij teruggevonden op een weg in de bossen. Hij heeft een ongeluk gehad en weet niet meer wie hij is en waar hij vandaan komt. Zijn omgeving twijfelt meteen aan dit verhaal. In Daniel’s auto worden namelijk bloedsporen en de telefoon van zijn nichtje Anna van Leer (Gaite Jansen, De 12 van Oldenheim) gevonden die eveneens sinds de avond daarvoor vermist is. Als Anna ook nog een ijzingwekkend voicemail bericht blijkt te hebben ingesproken met de woorden “Hij gaat mij vermoorden” zijn alle ogen op Daniel gericht. Zijn geheugenverlies maakt het echter lastig om achter de waarheid te komen.

Je wordt gelijk in het diepe gegooid tijdens de eerste aflevering van Ik Weet Wie Je Bent. Namen en relaties vliegen je om de oren maar gelukkig wordt alles wel op een duidelijke manier uitgelegd. Aangezien Daniel aan geheugenverlies lijdt kent hij ook niemand, dus worden de karakters aan hem en zo ook aan ons kijkers voorgesteld. De sfeer wordt meteen goed neergezet met een sterke combinatie van spanning en mystiek. De relaties onderling tussen bepaalde karakters lijken wat kil, wat nieuwsgierig maakt naar hun verleden. Opmerkingen die worden gemaakt doen zeer twijfelen aan het verhaal van Daniel. Zo blijkt hij al acht keer eerder in rechtszaken de verdediging posttraumatische amnesie te hebben gebruikt bij cliënten van hem. En laat dat nu net de diagnose zijn die hij zelf ook heeft gekregen. Je wordt dan ook als kijker meegezogen in het verhaal en zit binnen enkele minuten al op het puntje van je stoel. De kijkcijfers bewijzen dit ook wel want de serie startte met een kleine miljoen kijkers.

De eerste aflevering smaakt naar meer en laat de juiste spanningsboog zien die dit verhaal nodig heeft.

Er zit een hoop oud zeer bij de families in deze serie. Zo is de zus van Alize de moeder van Anna en hebben zij al een aantal jaren geen beste relatie meer. De vader van Anna is Ramon van Leer (Jaap Spijkers, Smeris), die naast zwager ook de baas van Daniel is als hoofd van de universiteit waarop ze beiden werkzaam zijn. Anna is tevens studente binnen de faculteit van Daniel, wat hen naast familie ook student en leraar maakt. Ramon huurt het advocatenkantoor Vrijman & Co in bij de zoektocht naar zijn dochter. David Vrijman (Tibor Lukács, Nieuwe Buren) en Eva van Duren (Sophie van Winden, Overspel) krijgen de taak Daniel Elias aan de tand te voelen over zijn vermeende geheugenverlies. Eva blijkt echter een verleden te hebben met Daniel, wat de zaak nog wel eens extra lastig kan maken voor haar. Zij is dan ook degene die aan het einde van de episode de iconische woorden “Ik weet wie je bent…” tegen hem uitspreekt.

Hoe het toch kan dat Nederland zo goed is in dit genre is mij nog altijd een raadsel. Maar ik voorspel nu al dat Ik Weet Wie Je Bent weer een paradepaardje zal worden bij de NPO. De eerste aflevering smaakt naar meer en laat de juiste spanningsboog zien die dit verhaal nodig heeft. De enige kritische puntjes die ik kon vinden zijn dat de serie wel wat ingewikkeld is zo in het begin omdat er gelijk al een hoop informatie op je af komt. Daarnaast zijn de minder bekende acteurs binnen de cast niet altijd even goed opgewassen tegen de ervaren rotten in het vak. Toch hoop ik dat dit nog wat zal bijtrekken naarmate het seizoen vordert. Ik mis bij deze serie echt de Videoland of Netflix optie om alles in één keer te bingewatchen, want daar leent dit verhaal zich erg goed voor. Maar helaas, we zullen geduld moeten hebben en het moeten doen met één aflevering iedere zondagavond voor de komende maanden. Ik ben er in ieder geval klaar voor!
Volg Ik Weet Wie Je Bent
Aflevering 16
Aflevering 16