Sam Blaauboer geeft "Hunter x Hunter (2011) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 15 september 2022.
2
0

Hunter x Hunter (2011) - Seizoen 1

Hunter x Hunter (2011) is een shonen anime gebaseerd op de manga met dezelfde naam van Yoshihiro Togashi. In de anime volgen we de twaalfjarige Gon die een Hunter wil worden om zijn vader te vinden.

Hunter x Hunter (2011) is bijna twaalf jaar oud en het leek me een goed moment om er nu dan eindelijk een recensie over te schrijven. Waarom? Nou, een vriend van mij heeft de anime een paar maanden geleden aanbevolen. Zoals elke andere serie die ik aanbeloven krijg heb ik deze op mijn kijklijst gezet, niet wetende wanneer ik tijd had om de anime dan eindelijk te kijken. Natuurlijk begin je elke serie bij het eerste seizoen. Maar mij was het niet duidelijk hoelang het eerste seizoen eigenlijk is, dus ik bleef bij de eerste ‘arc’ (verhaallijn), het Hunter Exam arc, welke de eerste 26 afleveringen van de anime bevat.

Dit gezelschap volgen we tijdens de eerste arc terwijl ze allerlei bizarre testen moeten uitvoeren.

Hunter x Hunter is een shonen anime waarin we de jonge knul, Gon (Megumi Han, Ultraman (2019)), volgen. Gon groeide op op een klein eilandje nadat zijn vader hem als baby in de steek had gelaten om een Hunter te worden. Hunters zijn mensen die zich weiden aan onder andere het onthullen van eeuwenoude geheimen en het vinden van verloren schatten. Gon, nu twaalf jaar oud, is vastbesloten om in de voetsporen van zijn vader te treden en wil ook een Hunter worden. Maar om een Hunter te worden moet Gon eerst een examen doen. Vandaar dat de eerste arc ook het Hunter Exam wordt genoemd. Tijdens de Hunter Exam arc ontmoet Gon drie andere deelnemers, Kurapika (Miyuki Sawashiro, Fairy Tail), Killua (Mariya Ise, Fairy Tail), en Leorio (Keiji Fujiwara, Naruto). Dit gezelschap volgen we tijdens de eerste arc terwijl ze allerlei bizarre testen moeten uitvoeren. Waaronder het maken van sushi, een dodelijke jungle doorkruisen en jagen op andere deelnemers.

Hunter x Hunter (2011)
© NTV

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de eerste arc vrij luchtig vond. In veel shonen-achtige anime, zoals Bleach, begint de serie nogal open. Wat ik hiermee bedoel is dat verhaallijnen nog niet echt beginnen. Schrijvers kunnen dan rustig per episode de wereld beschrijven en opbouwen. Het zorgt voor eenvoudiger ‘worldbuilding’ zonder dat je meteen in een verhaal wordt gegooid. Hunter x Hunter (2011) daarentegen brengt hier verandering in door meteen te beginnen met een verhaallijn. In die tijd kwam dat nog niet al te vaak voor. En persoonlijk vind ik dat het prima werkt.

De personages zijn goed doordacht en zijn niet zonder problemen. Ze hebben hun eigen kenmerken die hen uniek maken.

Als je naar de personages kijkt, zie je een duidelijke shonen-cast. Een jonge knaap aan het roer van het verhaal met een scala aan goede ondersteunende personages. De personages zijn goed doordacht en zijn niet zonder problemen. Ze hebben hun eigen kenmerken die hen uniek maken. Ze hebben een achtergrond of ambitie die heel goed wordt verteld en zich ontwikkelt naarmate het verhaal vordert. Zo wil Leorio bijvoorbeeld een Hunter worden vanwege het geld, maar Kurapika wil er één worden om de criminelen op te sporen die haar clan hebben vermoord. Echter, dat is de eerste laag. Naarmate je verder kijkt, leer je meer over de ware ambities van de personages. Iets waar ik persoonlijk erg fan van ben.

Wat kan ik zeggen over de animatie? Het is gewoon goed. Madhouse, dezelfde studio achter Death Note en Parasyte -the maxim-, heeft verdomd goed werk geleverd. Als een anime van meer dan tien jaar geleden nog steeds standhoudt, dan is dat al snel een tien in mijn boek.

Hunter x Hunter (2011)
© NTV

Al met al is de Hunter Exam arc een sterke introductie tot het universum van Hunter x Hunter (2011). Het laat ons kennismaken met verschillende ambitieuze personages en de wereld waarin zij leven. Het schuwt de kans niet om je meer te vertellen over diezelfde personages en wereld. Je wordt meteen in het diepe gegooid met deze eerste arc. Maar omdat het zijn tijd neemt om je alles te vertellen, is dat geen probleem.
Volg Hunter x Hunter (2011)
Past x And x Future
Past x And x Future