6
anonymous geeft "How I Met Your Mother - Seizoen 4" een 6.
Geschreven door anonymous op 16 april 2013.
0
0

How I Met Your Mother - Seizoen 4

Het einde van seizoen 3 van How I Met Your Mother bracht tegenstrijdige gevoelens naar boven. Positief was de introductie van Teds nieuwe vriendin Stella (Sarah Chalke uit Scrubs), één van de mogelijke antwoorden op de vraag wie de moeder is van Teds kinderen. Negatief waren de ontwikkelingen met betrekking tot de relatie tussen Barney (Neil Patrick Harris) en Robin (Cobie Smulders). In eerste instantie zorgde hun relatie opnieuw voor vergelijkingen met Friends (Joey en Rachel kregen ook bijna een relatie). In beide series is er weinig fundering voor deze ‘verboden’ relaties en zeker het karakter Barney zou hier nooit in meegaan (lees: zijn Bro Code).

Toch forceren de schrijvers het op een stomme manier de serie in. De kans dat Ted (Josh Radnor) en Robin uiteindelijk bij elkaar komen – iets wat veel kijkers toch hopen – is hierdoor gedaald naar nihil. En als het wel zo gebeurt, is het een uitkomst met een smetje. De serie haalt hier (wellicht bewust) wel een voordeel uit; de Friends-vergelijking kan grotendeels in de prullenbak. Seizoen 4 vervolgt zowel de relatie Ted & Stella als de relatie Barney & Robin. Natuurlijk mogen we de relatie Marshall (Jason Segel) & Lily (Alyson Hannigan) niet vergeten, al hebben zij opnieuw de minst interessante rollen in de serie. In de korte beschrijvingen van afleveringen op IMDb worden ze zelfs pas genoemd bij aflevering 4.

Dat de schrijvers qua grote lijnen teleurstellen hoeft niet te betekenen dat ze dat ook op kleinere schaal doen. De hamvraag bij een komedie blijft: is de aflevering grappig? In het vierde seizoen van How I Met Your Mother is het een beetje half om half. In het eerste deel zijn met name de Barney-afleveringen wat saaier dan we gewend zijn. Halverwege trekt dit gelukkig wel bij. Grotendeels omdat hij de ruimte krijgt om Barney te zijn, en niet een verliefde (soort van) romanticus. De aflevering waar hij een heel gezin voor zichzelf verzint om zijn moeder niet teleur te stellen hoort bij de betere.

Ontwikkelingen met betrekking tot Ted en Robin (ja, die zijn er ook nog) brengen gelukkig veel humor met zich mee. Ook de situatie rondom zijn grote bouwproject wordt op de juiste manier uitgespeeld. Die afleveringen zijn misschien wat voorspelbaar qua verhaallijn, maar des te origineler wat betreft de humor. Helaas blijft de serie moeite hebben met Lily en Marshall. De karakters blijven flets en soms ronduit vervelend. Daarnaast missen acteurs Segel (in deze serie) en met name Hannigan het juiste charisma, waardoor het contrast met bijvoorbeeld Harris gigantisch is.

De conclusie is dat dit seizoen het minst leuke is tot nu toe. Als een serie in seizoen 4 al ‘gewaagde’ verhaallijnen van stal moet halen, zegt dat toch wel iets. De wisselvalligheid geeft aan dat er voor het volgende seizoen nieuwe impulsen (lees: schrijvers) nodig zijn die de hele serie weer een boost kunnen geven. Echte fans hebben nog genoeg om naar uit te kijken, maar zelfs zij zullen zo nu en dan hun bedenkingen hebben. Ik zal in ieder geval minder enthousiast beginnen aan seizoen 5, en dat is sneller dan ik gedacht had.
Volg How I Met Your Mother
Last Forever (2)
Last Forever (2)