7
anonymous geeft "How I Met Your Mother - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

How I Met Your Mother - Seizoen 3

Seizoen 3 van How I Met Your Mother bewijst dat de serie lang leuk kan blijven, ondanks de tekortkomingen die er zeker zijn. Komedies kakken vaak enigszins in na het tweede seizoen, vooral als het gaat om de grote verhaallijnen. Ook How I Met Your Mother worstelt hiermee, maar de positieve punten voeren de boventoon. Dat – net als in seizoen 1 en 2 – Neil Patrick Harris daar een belangrijke rol in speelt is eigenlijk onvermijdelijk. Zijn karakter Barney is inmiddels uitgegroeid tot één van de populairste in het land van televisiekomedie.

Vergelijkingen met Friends heb ik wat betreft seizoen 1 en 2 gemaakt, en ook qua seizoen 3 wil ik daarmee beginnen. Inmiddels zijn Ted (Josh Radnor) en Robin (Cobie Smulders) weer uit elkaar, zoals dat ook gebeurde met Ross en Rachel rond deze tijd in hun serie. Daarnaast gebeuren er aan het einde van het seizoen dingen die we ook in Friends hebben gezien. Deze benoemen zou een flinke spoiler zijn. Naast het feit dat deze gebeurtenissen geforceerd zijn, vergeten de makers tijdelijk de eigenschappen die ze aan verschillende karakters hebben meegegeven. Al gebeurde dit bij Friends pas in de latere seizoenen (zo nu en dan), de vergelijking is opnieuw snel gemaakt.

De grote vraag in de serie blijft natuurlijk wie de moeder is van de kinderen van Ted. In de persoon van dermatoloog Stella (Sarah Chalke, oftewel Elliot in Scrubs) wordt ook dit seizoen weer een potentiële vrouw gepresenteerd. Per seizoen heeft Ted nu een love interest (naast Victoria en Robin). De makers lijken de opties open te houden. Het is wel zo dat de serie een duidelijk plan heeft, inclusief hints, over de uiteindelijke uitkomst. Ook seizoen 3 is weer erg sterk in het door laten lopen van vergeten verhaallijnen, zoals in komedieseries eigenlijk zelden gebeurt. Het is één van de krachten en leukste aspecten aan de gehele serie.

De negatieve eigenschappen die de serie kent, zijn in dit seizoen helaas niet opgelost. Dat is eigenlijk ook erg moeilijk, aangezien het vooral gaat om karakters Lily (Alyson Hannigan) en Marshall (Jason Segel). Ze zijn nou eenmaal wie ze zijn; enigszins vermoeiend. Hun eigenschappen zorgen er ook nog eens voor dat de grappen rondom deze twee personen nogal voorspelbaar zijn. Ik verwacht niet dat dit de komende vijf seizoenen beter gaat worden. Gevolg is opnieuw dat de kwaliteit tussen afleveringen nogal wisselvallig is. Ligt de focus op Barney? Altijd goed. Op Ted of Robin? Goed tot degelijk. Op Lily en/of Marshall? Degelijk tot matig, en soms zelfs teleurstellend.

Zoals inmiddels gebruikelijk eindigt het seizoen weer met enkele grote gebeurtenissen. Naar mijn idee is dit niet per se nodig, maar ik snap het wel. Anticipatie voor seizoen 4 wordt bij een deel van het publiek zeker groter. Dat het wat geforceerd voelt – ook wat betreft de eerdergenoemde verhaallijnen – is snel te vergeven, omdat de latere afleveringen tot de grappigste behoren. Aangezien we ervan uit kunnen gaan dat je seizoen 1 en 2 hebt gezien als je dit nu leest, is de conclusie simpel. Qua humor doet de serie niet onder aan de eerste twee seizoenen. Het verhaal geeft soms reden tot fronsen, maar echt storend is het nooit. Hopelijk ook niet als seizoen 4 enkele ontwikkelingen doorzet. Solide. Dat is op dit moment het juiste woord voor How I Met Your Mother.
Volg How I Met Your Mother
Last Forever (2)
Last Forever (2)