9
Jelle van de Steeg geeft "House of Cards - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door Jelle van de Steeg op 31 Maart 2015.
0
0

House of Cards - Seizoen 3

House of Cards is het beste dat Netflix op het moment te bieden heeft. Seizoen één en twee deden qua niveau gemakkelijk mee met de grote series van HBO en AMC en de serie won verschillende prijzen, waaronder twee Golden Globes. Met meesterlijke acteurs brengt de serie het verhaal van Francis Underwood en zijn vrouw Claire. Hij vecht zijn weg naar boven in de Amerikaanse politiek met alle steun van zijn vrouw. De uitstekende dialogen, de prachtige beelden en de fijne muziek maken de serie helemaal af.

Aan het einde van seizoen twee zien we hoe president Garret Walker aftreedt, en het stokje doorgeeft aan vicepresident Francis Underwood. De weg naar het presidentschap heeft veel leed gekost voor de Underwoods en hun omgeving. Obstakels zijn uit de weg geschoven en Francis ‘Frank’ Underwood gaat over lijken. In het begin van seizoen drie wil Frank een banenprogramma starten, om de tienduizenden werklozen in Washington van werk te voorzien. Claire richt zich op een plaats in de Verenigde Naties, wat haar niet gemakkelijk afgaat. Ondertussen brengt de president van Rusland, Viktor Petrov (Lars Mikkelsen, Headhunter), een staatsbezoek aan Amerika. Een verrassend personage, dat tevens een grote rol vertolkt in dit derde seizoen, is Doug Stamper. Hij is herstellende van de aanslag die Rachel Posner op hem pleegde. Dit gaat absoluut niet zonder slag of stoot en ondertussen probeert hij Rachel te zoeken, wat hij samen doet met Gavin Orsay (Jimmi Simpson, White House Down).

Wanneer de verkiezingen van 2016 aanbreken, zijn er drie grote kandidaten voor het presidentschap: Francis Underwood, Jackie Sharp en Heather Dunbar (Elizabeth Marvel, Lincoln). Terwijl Frank en Jackie proberen samen te werken, denkt Heather hulp te krijgen van Doug. Hij speelt dingen door aan haar, die haar vervolgens populairder maken bij het volk. In aanloop naar de verkiezingen wil Frank zichzelf promoten door middel van een boek. Dit boek, dat met name over America Works moet gaan, wordt geschreven door Thomas Yates (Paul Sparks, Boardwalk Empire).

Het verhaal in dit derde seizoen is gewoonweg weer genieten. Maar haalt het derde seizoen het niveau van de voorgaande twee seizoenen? Persoonlijk vind ik van niet. De bikkelharde Frank Underwood is geweken voor een wat softere president. Pluspunt is wel dat dit bikkelharde, langzaam maar zeker weer terug begint te komen naarmate het seizoen zijn einde nadert. Waar in seizoen één en twee een paar ongelooflijk indrukwekkende afleveringen te zien waren, zien we deze geen enkele keer in seizoen drie. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen uitspringers zijn in seizoen drie, die zijn er namelijk wel degelijk maar in minder indrukwekkende mate. De acteerprestaties daarentegen zijn op een zelfde hoge niveau gebleven. Waar Kevin Spacey en Robin Wright als de Underwoods al veel geprezen zijn, wat geheel terecht is overigens, vind ik dat Michael Kelly ook veel credits verdient. Zijn rol als Doug Stamper is indrukwekkend en beangstigend goed neergezet. En als ik dan toch bezig ben, prijs ik de rest van de cast ook maar eventjes, alle acteerprestaties zijn namelijk van een fantastisch hoog niveau. Op veel fora hoorde ik mensen klagen over dat er te weinig scènes waren in dit derde seizoen, waarin Frank zich direct tot de kijker richtte. In seizoen één en twee waren deze scènes dan ook om je vingers bij af te likken, en ook in seizoen drie vind ik deze scènes nog steeds briljant. Maar hadden het er meer mogen zijn? Misschien wel ja.

Wat ik waardeer, is dat de serie niet heeft geprobeerd om het derde seizoen de eerste twee te laten overtreffen. Wanneer dit namelijk geprobeerd wordt, mislukt het negen van de tien keer. Hier kun je als lezer dus ook uit opmaken dat ik seizoen drie het minste vind tot nu toe. Zelf verwacht ik, door dit wat ‘rustigere’ seizoen, een spectaculair en verbluffend goed vierde seizoen. Er is nog één vraag die me rest: wordt seizoen vier dan wel het laatste van de reeks, wat eigenlijk al verwacht werd van seizoen drie? Ik verwacht zelf van wel.

*knock knock*
Volg House of Cards (2013)
Chapter 73