9
Helgoned geeft "House - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Helgoned op 31 augustus 2014.
0
0

House - Seizoen 2

House was een groot succes voor de Amerikaanse zender Fox. Het eerste seizoen was populair, maar pas in het tweede seizoen bestormde de serie de kijkcijfer top tien. Geholpen door de serie American Idol, die voorafgaand aan House was geprogrammeerd, zou de serie daar drie seizoenen vertoeven. De hoofdpersoon, dokter Gregory House, is eigenlijk helemaal geen publiekslieveling, hij is namelijk een drugsverslaafde, narcistische, onconventionele, manipulatieve, maar wel geniale arts. House is een medische Sherlock Holmes, een speurder die niet geïnteresseerd is in diegenen die zijn hulp zoeken, maar wel in het oplossen van het probleem.

House werkt in het fictieve Princeton-Plainsboro Teaching Hospital in New Jersey. Hij behandelt daar alleen de meest ingewikkelde en zijn ogen interessante gevallen. Hij heeft een team met jonge dokters die hem ondersteunen. Dat ondersteunen betekent dat zij alles voor hem doen: diagnoses stellen, operaties uitvoeren, maar bijvoorbeeld ook experimenten op patiënten doen, familieleden intimideren en inbreken in de woning van patiënten. Het motto van House is ‘Everybody lies’, iedereen heeft wat te verbergen en meestal houdt dat verband met de oplossing van het medische probleem. Door zijn heilige geloof in dat motto is House ook cynisch, sarcastisch en overtuigd van zijn eigen gelijk.

Het team van House is in dit tweede seizoen een op elkaar ingespeeld trio van twee mannen en een vrouw. Dokter Allison Cameron (Jennifer Morrison, Once Upon a Time) was één van de topstudenten van de medische universiteit, is idealistisch en heeft heel hoge ethische normen. Dat leidt tot vaak heftige discussies met de pragmatische House. In het eerste seizoen keek Cameron nog erg op tegen House, in dit tweede seizoen trekt zij meer naar haar collega Dokter Robert Chase toe. Chase (Jesse Spencer, Chicago Fire) is een jonge ambitieuze arts, een goede chirurg en vaak volledig loyaal aan House. Vanaf de eerste aflevering is duidelijk dat Chase op zijn collega Cameron valt. Het team wordt gecompleteerd door Eric Foreman (Omar Epps, Resurrection), een neuroloog die zichzelf vanuit een achterstandspositie heeft opgewerkt.

Er zijn nog twee belangrijke personages in het leven van House. Dat is ten eerste zijn enige vriend binnen en buiten het ziekenhuis, James Wilson. Wilson is een naïeve, vriendelijke en gevoelige kankerspecialist. Hij probeert House soms voorzichtig bij te sturen, uiteraard is dat een bijna onmogelijke opgave. Zoals het hoort bij vrienden, kennen ze elkaars diepste geheimen, hebben ze vaak ruzie, maar maken ze het altijd weer goed. Tot slot is daar Lisa Cuddy (Lisa Edelstein, Castle), zij is het hoofd van de afdeling waar House werkt. Omdat House resultaten behaalt met zijn aanpak, probeert zij de scherven achter hem op te ruimen. House tart haar uithoudingsvermogen door zijn anarchistische gedrag. Stiekem is hij verliefd op Cuddy, maar pas in latere seizoenen komt dat meer naar voren.

Het is mooi om te zien hoe de makers in dit tweede seizoen trouw blijven aan de formule van het eerste seizoen, maar de afleveringen stuk voor stuk verrassend en boeiend weten te houden. In het eerste deel van dit tweede seizoen komt de ex-vriendin van House als jurist werken in het ziekenhuis. Stacy Warner (Sela Ward, CSI: NY) komt als jurist uiteraard gemakkelijk in conflict met de methodes van House. In het tweede deel van het seizoen komt de spanning van de drugsverslaving van House, het kortstondig samenwonen van House en Wilson, Foreman die doodziek wordt en de vele discussies binnen het team over de aanpak van House. In de prachtige seizoensfinale wordt House neergeschoten door de echtgenoot van een voormalig patiënte. Terwijl hij behandeld wordt, probeert hij de juiste diagnose te stellen bij een man met een gevaarlijk opgezwollen tong.

Dit seizoen is een topseizoen. Het is mooi hoe de misdaadliefhebbers naar verwijzingen naar Sherlock Holmes kunnen speuren in de afleveringen en hoe psychologen zoeken naar de achtergrond van de reacties van patiënten en het team van House. Er is zelfs een prachtig medisch boek uitgebracht waarin het ziektebeeld en de uiteindelijke oplossing van elke aflevering wordt beoordeeld op waarheidsgehalte en medische haalbaarheid. De gewone kijker blijft vanaf het begin tot eind boeiend kijken naar hoe House de puzzel uiteindelijk oplost. Het is mooi dat de originele titels van de afleveringen vaak op meerdere manieren zijn te interpreteren, pas aan het einde van de afleveringen kan de kijker plaatsen waar de titel echt op slaat. Al met al een fascinerend seizoen van een zeer originele en baanbrekende serie.
Volg House M.D.
Everybody Dies
Everybody Dies