8
Mandy Gelling-Potharst geeft "House MD - Seizoen 8" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 8 april 2013.
1
0

House MD - Seizoen 8

Seizoen acht was het laatste seizoen van deze serie. We moesten het na tweeëntwintig afleveringen doen zonder House. De briljante dokter die liever geen patiënten ziet, maar toch ook niet zonder ze kan. Zij zijn het begin van de puzzel maar ook de oplossing tot de puzzel. House is irritant, arrogant, onbeschoft, zonder mededogen en/of sympathie. Maar wie heb je liever aan je bed als je doodziek bent en niemand komt met de juiste oplossing: House (Hugh Laurie, FortySomething, BlackAdder) of een aardige dokter die je langzaam dood laat gaan? Precies… en daarom kijken we allemaal naar House, het genie die verslaafd is aan Vidocin en geen normale relatie aan kan gaan. De enige vriend die hij heeft is Dr. Wilson (Robert Sean Leonard) en zelfs die heeft genoeg van House.

We beginnen seizoen acht een jaar nadat House aan het eind van seizoen zeven zijn auto in de eetkamer van Cuddy parkeerde. Hij zit in de gevangenis en heeft het niet bepaald makkelijk. Waar hij regeerde in het ziekenhuis is hij hier ondergeschikt en spreken ze ook een andere taal. Maar House zou House niet zijn als hij ook hier niet een puzzel vindt om op te lossen. En zo ontmoet hij Dr. Jessica Adams (Odette Annable, Breaking Inn, Oktober Road). En zoals altijd is het House die ook nu Adams aanzet om buiten haar boekje te gaan. Maar dit keer is dat lastiger dan normaal. De intelligente Adams laat zich niet zomaar vangen in het net van House.
Ondertussen is er in het ziekenhuis ook het een en ander veranderd. Cuddy is weg en Dr Eric Foreman (Omar Epps) heeft haar plaats ingenomen. Ook wordt het team aangevuld met Dr. Chi Park (Charlyne Yi). Zij is gekomen ter vervanging van “Thirteen”.

House krijgt de kans om terug te keren naar zijn ziekenhuis en die kans pakt hij dan ook met beide handen aan, in hoeverre je daarover kan spreken met House. De man is nooit dankbaar en probeert dan ook nu het hele ziekenhuis weer naar zijn hand te zetten. Of dit uiteindelijk lukt zal je zelf moeten gaan bekijken. Maar seizoen acht geeft een goed beeld van de gekneusde House, zijn team en de relatie die hij tracht aan te gaan of juist niet. De puzzel is prioriteit en dat merk je. Maar House is ook gehavend en zijn angst en onzekerheden zijn nu duidelijker zichtbaar dan ooit. Al weet hij wel de gipsafdeling op de kast te krijgen door zijn vervelende spelletjes te spellen. Ook maakt hij het leven van Park en Foreman zuur en zit hij Wilson te vaak op zijn lip. Maar hij krijgt op een of andere manier meer tegenstand van zijn team. Ogenschijnlijk pikken ze minder dan voorheen. En waarom zouden ze ook, hij is een gevaarlijke, masochistische, verslaafde narcistische gek die eigenlijk opgesloten zou moeten worden. Maar ja, hij red mensenlevens en dat is belangrijker dan zijn gedrag of bed-side manners.

Krijgt House het einde dat hij verdient? Ja dat denk ik wel. De eerste aflevering heet “Twenty Vicodin”, wat in mijn ogen genoeg zegt. De laatste aflevering heet “Everybody dies” refererend naar de beroemdste quote van House “Everbody lies”. Ik heb genoten van seizoen acht. Het was een waardig einde van vele seizoenen House en consorten. Zijn schijnhuwelijk met Dominika Petrova (Karolina Wydra, Crazy Stupid Love) zorgt voor de nodige humor. Maar zegt ook iets over House en zijn mislukte relaties met Stacy Warner en Cuddy en ook over zijn vriendschap met Wilson die onder constante druk staat. In seizoen acht krijg je niet op alles een duidelijk antwoord, maar een waardig einde heeft het wel.

House MD krijgt voor seizoen acht de verdiende 8 punten.
Volg House M.D.
Everybody Dies