5.5
Bartwin v/d Pols geeft "Horace and Pete's - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 17 Maart 2016.
1
0

Horace and Pete's - Eerste aflevering

Horace’s and Pete’s draait om een oeroude stamkroeg. Een typisch bruine stamkroeg die al 100 jaar bestaat en altijd in de handen is geweest van één familie. De kroeg wordt sinds jaar en dag beheerd door een Horace en een Pete: anno 2016 zijn de Horace en Pete twee broers. Horace wordt gespeeld door Louis CK (Louie, Live at the Comedy Store) en Pete door Steve Buscemi (Boardwalk Empire, Fargo).

De serie is bedacht door sterkomiek Louis CK en wordt exclusief aangeboden via zijn website. Als je bekend bent met zijn eerdere serie Louie dan ken je zijn typische zwarte blik op het leven die centraal staat in al zijn werk. Louis CK houdt van het tonen van alledaagse gesprekken en situaties en kan daarbij als geen ander het bizarre of het mooie uit die momenten vangen. In die zin is zijn keuze voor een stamkroeg in het beheer van een familie logisch te verklaren. Immers, in een kroeg worden levensverhalen met elkaar gedeeld en grappen gemaakt onder het genot van een drankje. Dit is zeker geen vernieuwende invalshoek, denk maar aan Cheers, maar Louis CK weet door zijn atypische opzet er wel iets vernieuwends van te maken.

Tijdens deze eerste aflevering wordt je in een kalm tempo langs alle stamgasten meegevoerd die de ene keer heftig met elkaar discussiëren over politiek en de andere keer een al te hippe gast gezamenlijk de kroeg uit werken. Tussendoor loopt het centrale verhaal van het ontstaan van de bar en de huidige moeilijkheden waarin de kroeg zich bevindt.

[image-62381]

Geheel in stijl heeft Louis CK er voor gekozen om de serie sterk te laten afwijken van de reguliere opzet van een serie. Er is geen achtergrondmuziek, het camerabeeld is soms duidelijk uit focus, en door de hele aflevering heen is soort microfoon brom te horen. Gecombineerd met het acteerwerk komt het geheel erg sterk over als een toneelstuk. Sterker nog, er is in de eerste aflevering zelfs bewust ruimte gemaakt voor een pauze.

Terwijl het beeld en geluid erg karig is, kan dat absoluut niet gezegd worden van de cast. Naast Louis CK en Steve Buscemi zijn belangrijke rollen weggelegd voor barman en oom Pete, Alan Alda (The West Wing, The Big C), Edie Falco (the Sopranos) als zus van Horace en veterane Jessica Lange (o.a. American Horror Story) als laatste vlam van de inmiddels overleden Horace VII.

Louis CK heeft met deze serie zijn nek uitgestoken

Louis CK heeft met deze serie zijn nek uitgestoken. En dat is altijd interessant natuurlijk. Hij had deze serie gemakkelijk onder kunnen brengen bij zijn reguliere uitzender die het met liefde had uitgebracht. Maar hij wilde dit kennelijk helemaal op zijn eigen manier en met zijn eigen keuzes maken.En hoewel de serie soms potentie toont is er in deze eerste aflevering te weinig om tot een overtuigende voldoende te komen. Op goede momenten herken je direct de scherpe pen van Louis CK en de zwarte humor waar hij patent op heeft. Maar te vaak ligt het tempo tergend laag, komen de discussies geforceerd en ingestudeerd over en irriteert het minimale beeld en geluid.

Uiteindelijk moet je eerlijk zijn: als de naam van Louis CK niet was verbonden aan deze serie had je deze serie direct afgeschreven als een mislukt indie project. Maar Louis CK is nu eenmaal wel verbonden aan deze serie en dat rechtvaardigt een tweede kans. Aan zijn hitserie Louie ging immers ook de flop Lucky Louie vooraf. Dus misschien is het een kwestie van wennen maar deze eerste aflevering levert in ieder geval geen prettige kijkervaring op.
Volg Horace and Pete
Episode 10
Episode 10