Ron Schoonwater geeft "Honour - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 12 februari 2021.
2
0

Honour - Seizoen 1

In slechts twee delen weet Honour een goed beeld te schetsen van de gevolgen van eerwraak, en het onderzoek naar de verdwijning van een jonge vrouw.

Het is tegenwoordig populair om waargebeurde verhalen om te zetten naar een miniserie. Bij Honour kunnen we met recht spreken van een mini-miniserie, want dit seizoen telt slechts twee afleveringen. Feit is echter dat het verhaal voldoende voor het voetlicht wordt gebracht. Heel veel meer hoeft er niet verteld te worden. Het enige wat je als kijker misschien mist is iets meer achtergrond van het slachtoffer en de daders. Aan de andere kant levert het niet te veel aandacht besteden aan die achtergrond iets meer mystiek op.

Honour is een op feiten gebaseerde dramaserie.

Honour is een op feiten gebaseerde dramaserie over de zoektocht van hoofdinspecteur Caroline Goode (Kelley Hawes, Bodyguard) naar de waarheid achter het lot van de vermiste twintigjarige vrouw Banaz Mahmod. Als blijkt dat Banaz voor haar vermissing al vijf keer bij de politie melding heeft gemaakt van doodsbedreigingen door leden van haar eigen familie, wordt het voor Caroline een bijna persoonlijke zaak. Ze wil niet rusten totdat de laatste steen boven komt. Door gebrek aan bewijs is het een bijna onbegonnen zaak.

De familie van Banaz heeft een Iraaks-Koerdische achtergrond waar eer hoog in het vaandel staat. Langzaamaan wordt duidelijk wat er met Banaz gebeurd is. Het levert een pijnlijk inkijkje op in de wereld van eerwraak. Door een voor de familie verkeerde beslissing wordt je als vrouw persona non grata. Dan is de plek waar je jezelf veilig moet voelen niet meer veilig. Dan vormen thuis en familie een bedreiging in plaats van een beschermde plek. De zinloosheid daarvan wordt voelbaar in deze zaak. Net als het onbegrip bij de politie. Caroline worstelt daarom niet alleen met de familieleden van Banaz, maar zeker ook met collega's die haar onderzoek als een bedreiging zien.

Voor fans van Britse drama- en detectiveseries zeker de moeite waard.

Hoewel Honour dus slechts twee afleveringen kent voelt het nergens als afgeraffeld. De zaak en de achtergrond krijgen voldoende aandacht. Mogelijk had de achtergrond van de familie en de pijnlijke consequenties iets meer aandacht mogen hebben. Aan de andere kant werkt dit seizoen goed omdat er juist niet te veel aandacht is voor allerlei (misschien belangrijke) randzaken of personages. Het verhaal wordt nu vooral verteld vanuit het perspectief van Caroline. Dat maakt het gemakkelijk om te volgen. Vanuit dit perspectief zijn de twee afleveringen genoeg. Soms is kort maar krachtig ruim voldoende. Voor fans van Britse drama- en detectiveseries zeker de moeite waard.
Volg Honour
Episode 2
Episode 2