8
Helgoned geeft "Home Ground - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 28 juni 2019.
0
0

Home Ground - Seizoen 1 (DVD)

In Homeground (Heimebane) is het Noorse voetbalteam Varg FC net gepromoveerd naar de hoogste divisie, de Eliteserien. Als de hoofdtrainer vlak voor het begin van de competitie ineenstort en langdurig in het ziekenhuis wordt opgenomen, neemt de jonge directeur Espen (Morten Svartveit) van de club een opvallend besluit. Na het zien van een interview met haar op de Noorse televisie besluit hij om Helena Mikkelsen als hoofdtrainer te contracteren. Helena Mikkelsen (Ane Dahl Torp, Occupied) heeft veel succes in het Noorse vrouwenvoetbal en heeft met haar onorthodoxe aanpak de top bereikt. In het mannenvoetbal is zij echter onbekend en deze beslissing had niemand zien aankomen.

Michael Ellingsen is de ervaren sterspeler van het team (een mooie rol van de ex-prof en voormalig Noors international John Carew die ooit voor AS Roma, Valencia, West Ham United en Aston Villa uitkwam). Hij dwarsboomt haar vanaf haar aankomst bij de club. Zijn frustratie komt ook voort uit het feit dat hem de positie van hoofdtrainer in het vooruitzicht was gesteld. Hij verspreidt in het geheim een snoeiharde analyse van de spelers van Helena Mikkelsen onder het team en in één van zijn eerste gesprekken met de nieuwe trainer vertelt hij haar: “jij wordt niet ontslagen, jij neemt zelf ontslag”.

[image-121522]

Helena is een zeer gedreven fanatieke no-nonsense trainster. Een alleenstaande moeder, die samen met haar 17 jarige dochter Camilla (Emma Bones) in een modern appartement woont. Ze verhuist naar het kleine, noordelijk gelegen Varg, waar de fanatieke supporters met de nodige scepsis reageren op haar benoeming. Als ze dan ook nog het spelsysteem wil veranderen en afscheid wil nemen van een aantal spelers, is de basis voor weerstand binnen de club natuurlijk gelegd. Op aanraden van haar dochter probeert ze lokaal voetbaltalent en ex-Ajaxied Adrian Austnes (Axel Bøyum) binnen te halen. Een slechte competitiestart betekent echter meer spanning op de positie van Helena Mikkelsen.

Dat de makers van deze serie juist uit Noorwegen komen is geen verrassing. Het Noorse vrouwenvoetbal staat internationaal veel hoger aangeschreven dan het mannenvoetbal. In 1995 werden de vrouwen wereldkampioen, terwijl de Noorse mannen zich vaker niet dan wel kwalificeren voor eindrondes. En in oktober 2017 besloot de Noorse voetbalbond om mannelijke en vrouwelijke internationals evenveel uit te betalen voor hun interlandverplichtingen.

[image-121521]

De serie brengt de spanning binnen en buiten een voetbalvereniging mooi in beeld.

De serie brengt de spanning binnen en buiten een voetbalvereniging mooi in beeld. De voetbalwereld met de druk van belangrijke sponsoren en de met hart en ziel aan hun club verknochte fans is een mooie achtergrond voor de serie. Daarnaast gaat het ook om de relatie tussen Helena en haar dochter, die nu op afstand veel sneller volwassen moet worden. Ook de ontwikkeling van het talent Adrian Austnes is boeiend, waarom faalde hij bij Ajax en kan Helena hem wel laten slagen bij Varg?

De serie was zeer succesvol in Noorwegen en won de prijs voor beste dramaserie in 2018. Ane Dahl Torp en Axel Bøyum wonnen de prijs voor beste actrice en acteur. Het tweede seizoen is inmiddels ook al gemaakt. In Nederland is de serie nog niet te zien geweest en alleen beschikbaar via de streamingsdienst Lumière Nederland. Daar is de eerste aflevering gratis te zien. De dvd-box van Lumière is een mooie mogelijkheid om deze sterke serie te bewonderen. Er zijn helaas geen extra’s bij deze uitgave.
Volg Home Ground (2018)
Never Walk Alone
Never Walk Alone