7
Lucas Verbunt geeft "Holland’s Next Top Model - Seizoen 12" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 4 januari 2020.
2
0

Holland’s Next Top Model - Seizoen 12

Holland's Next Top Model is al jaren te zien op de Nederlandse televisie. Sinds het begin in 2006 heeft de modellencompetitie grote veranderingen doorgemaakt en is deze erg gemoderniseerd. In deze recensie wordt niet ingegaan op de uitslag of de kwaliteit van de kandidaten, enkel op het programma zelf.

Sinds het tiende seizoen wordt het programma gepresenteerd door ondernemer en influencer Anna Nooshin. In haar eerste jaar kreeg ze veel kritiek op haar presentatiekunsten, vooral wat betreft de live finale. Dit betekende gelijk het einde van de live finale, want in seizoen elf was deze afwezig. Seizoen elf wordt gezien als een saai seizoen, waarin vrij weinig gebeurt. In seizoen twaalf hebben ze dan ook het roer omgegooid.

Seizoen twaalf kent een andere opzet. Er zijn namelijk twee modellenhuizen en daarmee ook veel meer kandidaten. Ook heeft het seizoen meer afleveringen dan normaal; dit zijn er maar liefst zestien. Het scheiden van de modellen geeft een nieuwe kick aan het programma, wat het zeker nodig had na het trage vorige seizoen. Het format is niet origineel meer en er moet iets gebeuren om mensen naar traditionele tv-programma's als HNTM te trekken, in plaats van naar het aanbod van streamingdiensten.

Ik ben vooral erg te spreken over de foto-shoots en de opdrachten die de modellen krijgen. Mijn grootste punt van kritiek was altijd dat sommige opdrachten zo extreem en absurd zijn. Wellicht maakt een model wel eens een extreme shoot mee in zijn of haar carrière, maar dit is niet standaard. In sommige seizoenen leek het alsof elke shoot de extremiteit naar nieuwe hoogten probeerde te tillen. Sinds seizoen elf zijn de opdrachten realistischer en kalmer. Dit is een goede ontwikkeling in mijn ogen, vooral ook omdat het niet minder interessant wordt door het verlies van de extremiteit.

Al zijn de shoots kwalitatief hoogstaand en krijgt het programma een nieuwe kick door de veranderingen in het format, zijn er ook punten van kritiek. Nadat de laatste kandidaat is afgevallen verwacht men namelijk een finale. Deze bleef echter uit, drie weken zelfs! Na de laatste eliminatie volgde er een reünie én nog een laatste shoot, verdeeld over twee weken. Dit duurde allemaal erg lang. De finale was bovendien niet spectaculair genoeg om daar drie weken op te willen wachten. Als ik een suggestie zou mogen doen, zou ik kiezen voor een finale zoals RuPaul een aantal seizoenen heeft gedaan; een combinatie van finale en reünie.

Over het algemeen vond ik dit een goed seizoen. Veel beter dan het vorige in ieder geval, maar zeker niet zonder verbeterpunten. Een 7.0!
Volg Holland's Next Top Model
Aflevering 12