9.5
anonymous geeft "Hollands Hoop - Eerste drie afleveringen" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 9 Oktober 2014.
0
0

Hollands Hoop - Eerste drie afleveringen

Afgelopen vrijdag vond in Utrecht zowel de landelijke als de publiekspremière van de nieuwe Nederlandse dramaserie Hollands Hoop (een co-productie van VARA, VPRO en NTR) plaats. Ikzelf had het geluk om bij deze publiekspremière aanwezig te zijn, waar de eerste drie afleveringen van deze bijzondere serie werden vertoond.

Het verhaal van Hollands Hoop doet op het eerste oog direct denken aan Breaking Bad de ongelooflijk briljante Amerikaanse dramaserie die vorig jaar tot een einde kwam. Fokke Augustinus is een forensisch psychiater met een burn-out die de boerderij van zijn overleden vader erft. Al snel wordt duidelijk dat de boerderij een dekmantel is voor een enorme, internationale wietplantage en Fokke wordt tegen wil en dank de drugswereld ingezogen. Het verhaal van Fokke lijkt inderdaad nogal op dat van Walter White (gewone, saaie man belandt in de drugswereld), maar toch is Hollands Hoop echt een serie op zichzelf.

De eerste aflevering geeft ons vooral een introductie in de karakters. Allereerst is daar Fokke (Marcel Hensema, Penoza) een psychiater met een vrouw Machteld (Kim van Kooten, Alles is Familie) en drie kinderen. Fokke staat op een kruispunt in zijn leven, zijn vrouw wil van hem scheiden en na een incident met een gestoorde TBS’er (Peter van den Begin, Kenau) wordt hij met verlof gestuurd. Zijn zoon Pepijn (Martijn Lakemeier, Oorlogswinter) laat dan ook nog zijn kamer afbranden door een gekunstelde wietplantage. Dan wordt Fokke gebeld dat zijn vader overleden is, die zijn Groningse boerderij ’Hollands Hoop’ nalaat aan Fokke en zijn gezin. Fokke besluit met zijn familie naar het Groningse platteland te verhuizen, maar ontdekt al snel een enorme wietplantage op het landgoed. Vanaf hier barst de ellende pas goed los voor Fokke.

Wat meteen al opvalt aan Hollands Hoop is de geweldige leader met intrigerende, donkere beelden en muziek van De Staat en Janne Schra. Daarnaast is het genre van de serie bijzonder. Het bevat zowel drama- en thriller-elementen als komische, soms zelfs absurdistische elementen. Hierin onderscheidt Hollands Hoop zich echt van andere Nederlandse series. Het niveau van de serie is echt on-Nederlands hoog. Niet voor niets werd Hollands Hoop gekozen als opener van het Franse tv-festival Série Series, die elk jaar de acht beste Europese dramaseries selecteren. Daarnaast werd zondag bekend dat Hollands Hoop genomineerd is voor drie Gouden Kalveren, voor beste serie, beste acteur (Marcel Hensema) en beste actrice (Kim van Kooten).

Als het op acteren aankomt zit het sowieso wel goed in Hollands Hoop. Dat begint al bij hoofdrolspeler Hensema, natuurlijk de spil van het verhaal. Hensema is ongekend sterk in zijn rol als Fokke en draagt de serie zoals Bryan Cranston dat eerder met Breaking Bad deed. Naast Hensema is ook Martijn Lakemeier (als losbandige tienerzoon Pepijn) briljant, zeker in samenspel met zijn tv-vader Hensema, de merkwaardige vader-zoonrelatie die zij hebben werkt meer dan regelmatig op de lachspieren. Dan is er nog de Vlaamse acteur Peter van den Begin, die een compleet gestoorde, ontsnapte TBS’er speelt, wiens verhaallijn met name in de tweede en derde aflevering enkele bizarre en absurde wendingen neemt, waarbij zelfs hoofden niet gespaard worden. Ook Kim van Kooten en Peter Paul Muller (Gooische Vrouwen) zijn erg sterk in hun rollen.

Kortom, Hollands Hoop is echt een ontzettend goede serie en bevat in de eerste drie afleveringen eigenlijk geen zwakke plekken. Als de serie dit niveau vast weet te houden, belooft dat heel erg veel goeds voor de komende weken en lijkt Nederland er een serie bij te hebben die zich mag meten met internationale topseries.
Volg Hollands Hoop
De slager van Hensema
De slager van Hensema