7.5
Hessel Hoekstra geeft "Hjem til jul - Seizoen 1 - 2" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 2 januari 2021.
5
0

Hjem til jul - Seizoen 1 - 2

Kerstdiners zijn ongemakkelijke bedoelingen voor jongvolwassenen. Ouders, ooms en tantes zullen je met vragen bestoken of je nou al verkering hebt en of je nou eindelijk eens klaar bent met je studie. Onderhand moet je lijdzaam toezien hoe je broers, zussen, neven en nichten hun partners, kinderen, diploma’s en goedbetaalde banen zitten te pronken. Ook verpleegster Johanne (Ida Elise Broch, Det tredje øyet) heeft hier last van. Ze is inmiddels dertig, maar een vaste relatie? Ho maar. Om van het gezeur af te zijn liegt ze op 1 december dat ze een vriend heeft en dat ze hem mee zal nemen naar het kerstdiner. Wat volgt is een wanhopige poging om binnen 25 dagen een geschikte liefdespartner te vinden.

Hjem til jul is een fijne afwisseling op het bekende kerstkomediegenre

De kerstperiode is hét tijdperk voor zoetsappige romantische komedies vol sneeuw, feestjes en geflirt. Kijk maar eens naar de hoeveelheid kerstfilms die Netflix er elk jaar uit weet te pompen. Maar sinds Love Actually is het genre weinig vernieuwend geweest. Daar brengt de Noorse Netflix-serie Hjem til jul (Home For Christmas) hopelijk verandering in. Ondanks wat clichés maken de frisse invalshoek, herkenbare situaties en charmante hoofdrolspeler dit een aangename kijkervaring.

Waar de bekende romkoms een rode loper over het pad naar romantiek uitrollen, laat Hjem til jul een zwaar ongemakkelijke en hobbelige weg naar de liefde zien. Alles wat er fout kan gaan, dat gaat ook fout. Dit levert geregeld tenenkrommende situaties op die aanleiding geven voor geslaagde grappen. Een scène rondom een kerstconcert in een kerk was wat mij betreft één van de grappigste, maar ook pijnlijkste momenten van de serie.

Hoofdrolspeler Ida Elise Broch is geknipt voor de rol als de vastberaden, maar ietwat onhandige Johanne. Ook haar innerlijke strijd tussen de behoefte naar vastigheid en de hang naar vrijheid komt goed naar voren en zal voor veel twintigers en dertigers erg herkenbaar zijn. Hjem til jul is grappig, maar stelt soms ook een serieuze vraag. Want wanneer ben je zelf nou echt volwassen? Is dat wanneer je getrouwd bent of kinderen hebt? Of gelden daar andere standaarden voor? De balans tussen deze serieuze noten en de ongemakkelijke humor wordt goed bewaard, en nergens valt een grap uit de toon.

Het tweede seizoen gebruikt dezelfde elementen als het eerste, maar steekt ze in een nieuw jasje

Op dit moment zijn er twee seizoenen verschenen. Het tweede seizoen is precies hoe je een goed tweede seizoen zou moeten maken. Aan de ene kant worden de elementen die het eerste seizoen zo leuk maakten opnieuw gebruikt. Maar aan de andere kant vertellen ze ook een compleet nieuw verhaal. Weer gaat Johanne op date met mannen waarvan je je afvraagt wat er nou weer mis met deze is (te oud, te jong, al getrouwd, allergisch voor rendierenbont, of afkomstig uit Zweden), maar de aanleiding om opnieuw in de datemolen te gaan is totaal anders.

Met een origineel uitgangspunt, een fijne hoofdrolspeler en ongemakkelijke humor is Hjem til jul een fijne afwisseling op de bekende kerstromkoms. Deze ode aan de jongvolwassen vrijgezellen aan de kerstdinertafel is het zoveelste bewijs dat Scandinaviërs ook andere series kunnen maken dan sombere detectives. De twee seizoenen tellen elk zes afleveringen van ongeveer een halfuur, ideaal om in twee kerstvakantiemiddagen te kijken. Het wachten op een derde seizoen is hier inmiddels begonnen.
Volg Hjem til jul
Christmas Chaos
Christmas Chaos