Frederika Reihs geeft "His Dark Materials - Seizoen 2 (DVD)" een 8.
Geschreven door Frederika Reihs op 26 augustus 2021.
5
0

His Dark Materials - Seizoen 2 (DVD)

His Dark Materials seizoen 2 is een prachtige navolging op het geweldige eerste seizoen. In het tweede seizoen gaan we verder met het tweede boek uit de reeks.

His Dark Materials seizoen 2 is een prachtige navolging op het geweldige eerste seizoen. In het tweede seizoen gaan we verder met het tweede boek uit de reeks. Door de huidige omstandigheden is dit seizoen erg kort uitgevallen door alle restricties en zullen we zeker nog wat tegoed hebben van de makers.

Nadat Lyra (Dafne Keen - Logan) door een scheur haar wereld heeft verlaten, is ze volledig de weg kwijt. Ze komt terecht op een plek die haar volledig onbekend is, waar de mensen zoveel anders zijn dan in haar wereld. Hier ontmoet ze Will (Amir Wilson - The Secret Garden), die geen daemon heeft zoals Lyra. Hij komt ook van een andere wereld. Een wereld die net zoals de hare een Oxford heeft, en waar hun avontuur gaat beginnen. Mrs Coulter (Ruth Wilson - Luther) weet nog niet waar Lyra zich bevindt, maar gaat naarstig op zoek naar haar dochter. Niet als enige natuurlijk, want de heksen willen haar ook nog steeds vinden. Lee Scoresby (Lin-Manuel Miranda) is ook dit seizoen weer trouw aan Lyra en gaat op zoek naar een beschermingsamulet om Lyra veilig te houden. Al deze wegen komen uiteindelijk samen in Cittágazze waar het seizoen tot een vervroegd einde komt.

His Dark Materials
© BBC One

De serie laat helaas tot nu toe weinig van Lord Asriel (James McAvoy) zien. Door de huidige omstandigheden hebben ze in Maart 2020 de opnames stil moeten leggen. Ze moesten nog een speciale aflevering opnemen over Lord Asriel waarin we wat meer te weten zouden komen over het stadje Cittágazze, waar Lyra uit komt in het begin van het seizoen. Dit zou een aflevering zijn die zich voor seizoen 2 zou afspelen. Onduidelijk is nog of deze er nog zal komen, maar de andere 7 afleveringen laten al zien wat we hadden verwacht, weer een prachtig verhaal.

Nadat Lyra door een scheur haar wereld heeft verlaten, is ze volledig de weg kwijt.

Dit seizoen komt wat langzamer op gang. Het maakt slim gebruik van verschillende verhaallijnen uit seizoen 1 en knoopt deze langzamerhand bij elkaar. Dat is goed gedaan en voor de rest van het seizoen zit er zeker genoeg in dit seizoen om de spanning te behouden en te willen weten hoe alles op zijn plek valt. Halverwege het seizoen komt het echt op gang en gaat het helemaal los. Alles wat je nog weet van seizoen 1 qua spanning is terug en je weet meteen weer waarom seizoen 1 zo goed was.

His Dark Materials
© BBC One

De seizoensfinale beslaat deze keer maar liefst twee afleveringen, dus denk goed na voordat je aan aflevering 6 begint, je moet en zal doorkijken. Zonder iets te verklappen kan ik wel zeggen dat deze afleveringen nogal schokkende onthullingen doen. Ze hebben zich goed aan het boek gehouden dus degene die de serie heeft gelezen zal er zeker een déjà vu aan overhouden, maar zo niet, laat je vooral verrassen!

De DVD bied een uitstekende kwaliteit in zowel beeld als geluid, wat ook zeker nodig is bij deze serie. Vooral niet te zuinig zijn met de geluidssterkte want de perfect gecomponeerde muziek die eronder staat is ervoor gemaakt. Het sleept je mee, het waarschuwt je soms als er iets spannends gaat gebeuren, maar vooral laat het je voelen alsof je er helemaal in zit. In tegenstelling tot de DVD van seizoen 1 bevat die van seizoen 2 enkele zeer interessante bonus items. Ze geven ons een kijkje in het maken van hun creaties. De daemons, het multiversum, de ijsberen en portals. Altijd al willen weten hoe deze tot leven zijn gekomen, dan heb je nu de kans om dit te zien.

Een prachtige serie die vraagt om een derde en laatste seizoen waarin het laatste boek uit de serie ook wordt verwerkt tot meesterwerk.
Volg His Dark Materials
The Botanic Garden