9
Hessel Hoekstra geeft "His Dark Materials - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 30 december 2019.
3
0

His Dark Materials - Seizoen 1

Wat waren de beste series van 2019? Binnenkort mogen we stemmen voor de Serie van het Jaar-verkiezing. Wat ik ga stemmen weet ik nog niet precies. Maar His Dark Materials staat heel hoog op mijn lijstje. In mijn recensie over de eerste aflevering was ik positief. Maar na het zien van het gehele eerste seizoen ben ik nog positiever.

His Dark Materials is gebaseerd op de gelijknamige boekenserie van Philip Pullman en speelt zich af in een alternatieve wereld waarin technologie, religie en magie hand in hand gaan. Het is een wereld bevolkt door pratende ijsberen. Een wereld waar iedere persoon vergezeld wordt door een daemon, een stukje ziel in de vorm van een levend dier dat kan praten. Het eerste seizoen volgt het weesmeisje Lyra Belacqua (Dafne Keen) tijdens haar zoektocht naar een groep vermiste kinderen. Tijdens haar reis wordt ze vergezeld door een bonte verzameling reisgenoten, maar ze wordt op de hielen gezeten door het Magisterium, een machtig religieus instituut dat gevaarlijk onderzoek doet.

His Dark Materials is een fascinerende serie die zich in een fascinerende wereld afspeelt. De serie neemt rustig de tijd om niet alleen het verhaal te vertellen, maar ook om de leefwereld van de hoofdpersonen geloofwaardig op te bouwen. De makers hebben deze wereld met heel veel liefde en groot oog voor detail tot leven gewekt en alles ziet er prachtig uit. De aankleding is ontzettend mooi en past heel goed bij de thema’s die langskomen. De computereffecten waarmee die dierlijke daemons tot leven gewekt zijn, zijn zeer overtuigend.

His Dark Materials is heel gelaagd. Het is een spannend avontuur, maar ook een kritische blik op religie

Wat werkt is dat de serie heel gelaagd is en daardoor geschikt is voor een heel breed publiek. Aan de oppervlakte is het een spannende avonturenserie met pratende dieren, prachtige werelden en charmante hoofdrolspelers. Maar als je dieper in de serie graaft en de thematiek en symboliek leert begrijpen, blijkt His Dark Materials ook een uiterst kritische blik op de maatschappij en op de macht die religieuze instanties op de politiek hebben. Wel is deze gelaagdheid heel subtiel. De boeken zijn op eenzelfde manier geschreven en doordat Philip Pullman zelf ook producent is, slaagt de serie erin om ook deze manier van verhalen vertellen naar het scherm te brengen.

Ook heeft His Dark Materials een fantastisch acteursensemble. Dafne Keen is heerlijk als Lyra en krijgt meerdere malen de kans om het intense acteerwerk waarmee zij doorbrak in de film Logan te laten zien. James McAvoy speelt Lyra’s oom Asriel met zichtbaar plezier en Ruth Wilson is lekker venijnig als de aan het Magisterium gelinkte diplomaat Marisa Coulter. Coulter is wellicht één van de beste televisieschurken dit jaar.

Daarnaast zijn er genoeg sterke bijrollen van o.a. James Cosmo (Game of Thrones) als leidend figuur van het varende nomadenvolk Gyptians en Lin-Manuel Miranda (The Electric Company) als de avontuurlijke ballonvaarder Lee Scoresby. Wat ook benoemd mag worden is dat de stemacteurs die de dierlijke Daemons en intelligente ijsberen genaamd Panserbjørne inspreken het heel goed doen en veel aan de serie toevoegen. Zo horen we de stemmen van Joe Tandberg, Kit Connor (Rocket’s Island) en Cristela Alonzo (Mind of Mencia).

Het is fijn dat de serie een rustige opbouw kent, maar het komt soms iets te langzaam op gang

Vielen er dingen tegen? Een paar. Ik zei al eerder dat His Dark Materials rustig de tijd neemt om de leefwereld van Lyra en de andere personages op te bouwen en dat is fijn. Maar hierdoor duurt het vrij lang voordat de serie een beetje op gang begint te komen. Vooral aan het begin moet er heel veel uitleg gegeven worden hoe de wereld in elkaar zit. Pas vanaf de vierde aflevering, waarin Lyra’s reis daadwerkelijk begint en een paar kleurrijke personages hun introductie krijgen, komt His Dark Materials echt van de grond en lijkt het avontuur te beginnen.

Ik zou nog zoveel meer over His Dark Materials kwijt willen, maar deze recensie is nu al erg lang. Ondanks een wat moeizame start is dit een fantastische serie die op meerdere niveaus ontzettend goed is. Het is een spannend en fantasievol avontuur, maar ook een kritische blik op bepaalde vormen van macht, religie en filosofie. Het is niet alleen een goede serie, maar ook een waardige en respectvolle boekverfilming (meer dan de film The Golden Compass uit 2007). Mocht je nog niet weten waarop je zou moeten stemmen voor de Serie van het Jaar-verkiezing, hier een gratis tip van mij. Nog voor de serie begon hebben de BBC en HBO de serie al vernieuwd, dus het verheugen op seizoen twee is begonnen.
Volg His Dark Materials
The Botanic Garden
The Botanic Garden