8
Hessel Hoekstra geeft "His Dark Materials - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 5 november 2019.
5
0

His Dark Materials - Eerste aflevering

Ergens in de tweede helft van de jaren negentig, ver voor de hype van jeugdfantasyboekenreeksen (en de bijbehorende verfilmingen), schreef Phillip Pullman de trilogie His Dark Materials. In 2007 werd het eerste boek verfilmd, maar de film deed het kritisch en commercieel minder goed dan verwacht en vervolgen bleven uit. Nu, in 2019, doen de BBC en HBO een nieuwe poging het verhaal naar het scherm te toveren. En tot nu toe valt die poging niet tegen.

His Dark Materials speelt zich af in een alternatieve wereld die veel op de onze lijkt. Eén van de grootste verschillen is echter dat een deel van iedereens ziel in een dier zit, en dit dier wordt een Daemon genoemd. De hoofdpersoon is het weesmeisje Lyra (Dafne Keen, The Refugees). Nadat haar oom Lord Asriel (James McAvoy, State of Play) tijdens een poolexpeditie een verontrustende ontdekking doet en er overal kinderen verdwijnen, sluit Lyra, gewapend met een mysterieus gouden kompas, zich aan bij de charmante diplomaat Marisa Coulter (Ruth Wilson, Luther) om de kinderen terug te vinden.

De wereld van His Dark Materials is interessant en ziet er prachtig uit

Wat een prachtige eerste aflevering. De productiewaardes zijn torenhoog en dat is te zien. De special effects zien er zeer overtuigend uit. Vooral de dierlijke Daemons komen goed uit de verf. Daarnaast speelt His Dark Materials zich af in een interessante wereld die rijkelijk is aangekleed en bijdraagt aan de sfeer. Met enerzijds de moderne technologie uit de wereld en anderzijds de fantasy-elementen, krijgt de serie heel erg een steampunk-gevoel.

Ook de cast doet het voortreffelijk. Dafne Keen brak door met haar rol in de film Logan en haar intense acteertalent was één van de dingen die die film zo goed maakte. Ook hier ze speelt heel goed. Wel heb ik nog weinig van het intense acteerwerk meegemaakt, maar daarvoor leende het materiaal uit de eerste aflevering zich nog niet echt. Ik verwacht dat daar de komende afleveringen verandering in komt. Ook James McAvoy en Ruth Wilson spelen allebei een fantastische rol met zichtbaar plezier. Tot zover heb ik nog weinig zwakke schakels in de cast gezien en dat is prettig.

His Dark Materials heeft potentie om uit te groeien tot een topserie

De eerste aflevering van His Dark Materials werkt goed als de eerste aflevering van een serie en alle hoofdpersonen krijgen een degelijke introductie. Er gebeurt genoeg, maar nog nergens komt het nog echt van de grond. Er wordt veel opgebouwd en de lijntjes voor dit seizoen worden uitgelegd. Erg is dat niet, want dit is pas aflevering één en er kan nog heel veel gebeuren.

His Dark Materials heeft alles in zich om een topserie te worden. Hoge productiewaardes, een getalenteerde cast, een interessante wereld en uitstekend bronmateriaal. Deze serie heeft het allemaal. De BBC en HBO hebben blijkbaar zoveel vertrouwen in dit project dat ze de serie nog voor de première al vernieuwd hebben. En dat vertrouwen heb ik ook.
Volg His Dark Materials
The Botanic Garden
The Botanic Garden