7.5
anonymous geeft "Hinterland - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 10 december 2014.
0
0

Hinterland - Seizoen 1

Hinterland, oftewel ‘achterland’ is een BBC 4 productie die zich grotendeels afspeelt op het platteland van Wales. Het prachtige, rauwe, desolate en dan weer zeer indrukwekkende landschap is eigenlijk een van de ‘acteurs’ en geeft je als kijker een soort extra gevoel bij de verhalen. Een beetje ‘film noir’ gevoel om precies te zijn.

Hoofdrol is weggelegd voor de getroebleerde Tom Mathias (Richard Harrington, Wolfblood) die als Detective Chief Inspector (DCI) vanuit Londen wordt overgeplaatst naar het platteland van Wales. De reden is niet bekend, maar dat hij wordt geplaagd door verdriet en somber makende herinneringen wordt al snel duidelijk. Hij woont alleen in een caravan aan zee, met achter zich een ruig berglandschap. Soms zien we hem strijden tegen een heftige herinnering waarbij de tranen over zijn gezicht lopen, tegelijkertijd dient hij in het hier- en nu misdaden op te lossen in veelal geïsoleerd liggende gemeenschappen die zo hun eigen leefregels hebben.

Het eerste seizoen bestaat uit vier afzonderlijke afleveringen. In de eerste aflevering dient er een moord op een oude vrouw opgelost te worden waarbij een kindertehuis en haar voormalige bewoners een rol spelen. Aflevering twee handelt eveneens over een ontdekking van een lijk van een ouder iemand, waarbij een niet alledaags verleden wordt blootgelegd. In aflevering drie wordt een lijk gevonden in een onder water gelopen oude groeve. Is hier sprake van een ongeval of betreft het moord ? De laatste aflevering handelt over de moord op een jonge vrouw die wordt gevonden in een moeras. DCI Mathias wordt bij de oplossing van deze moord op meerdere fronten op de proef gesteld.

Hinterland is geen ‘drie op een rij’ detective, maar moet het ook niet hebben van de ultra originele verhaallijnen. Ook kunnen een aantal karakters in de serie wel wat uitdieping gebruiken omdat ze in het eerste seizoen wat vlakjes overkomen. Dat geldt niet voor de hoofdrolspeler. Als kijker wil je, naast het actuele verhaal, graag weten welke erfenis uit het verleden hem zo achtervolgt.
Hij ziet er constant ‘doodmoe’ uit. Dat is ook best te verklaren als je weet dat de acteur maar een dag vrij is geweest van de 124 dagen waarin er continu opnames werden gemaakt. Vaak onder barre weersomstandigheden. Iedere scène werd ook nog eens twee keer opgenomen. Een keer in het Engels en een keer in het Welsh. De DVD-box bestaat dan ook uit vier discs en vier afleveringen van 90 minuten. Twee discs in het Welsh en twee in het Engels. Het Welsh is toch een heel apart taaltje en het is een extra om de serie in die taal te zien.

Hinterland lijkt te doen voor Wales wat Wallander voor het zuiden van Zweden en The Killing voor Kopenhagen heeft gedaan. Kennismaking met het ‘specifieke landschap’ als decor voor het ontrafelen van misdaden door rechercheurs met een ‘smetje’. Richard Harrington heeft voor de serie, samen met zijn assistente Mared Rhys (Mali Harries, The Indian Doctor) gesprekken gevoerd met lokale politiemensen in Wales om zich een beter beeld te kunnen vormen van het specifieke van het politiewerk in die streek. Rond die tijd werd de moordenaar van een vijfjarig meisje dat langdurig werd vermist en wiens lichaam nooit werd gevonden, opgepakt door de diezelfde mensen. In die zin is de werkelijkheid vaak erger dan welke fantasie dan ook.

Hinterland ademt een bepaalde sfeer. Een sfeer die hoort bij het landschap. Datzelfde landschap vind ik in het eerste seizoen te vaak de boventoon voeren in plaats van karakterontwikkeling en diversiteit qua verhaallijnen. Het maakt het echter wel een congruente serie die hopelijk in het tweede seizoen gaat verbeteren op bovengenoemde punten.
Volg Hinterland
Episode 4: Part 2
Episode 4: Part 2