10
Dave Scholting geeft "Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - Seizoen 2" een 10.
Geschreven door Dave Scholting op 9 januari 2020.
2
0

Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - Seizoen 2

Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen afdoen als een serie die alleen geschikt is voor mensen van boven de 75 jaar, is hetzelfde als beweren dat Vikings alleen een serie voor mannen is, geanimeerde series alleen voor kinderen, 13 Reasons Why alleen voor de jeugd of Desperate Housewives alleen voor vrouwen: allemaal onzin!

Ontzettend goed en grappig geschreven

Wat mij gelijk opviel aan Hendrik Groen, om de titel maar even te verkorten, is hoe ongelooflijk vakkundig deze serie gemaakt is. Daarmee wil ik zeggen dat Hendrik Groen niet alleen ontzettend goed en grappig geschreven is door Maarten van Waardenberg, maar ook dat de cast uitmuntend acteert en dat er veel aandacht is besteed aan de geweldige shots in de serie. Om hiervan een voorbeeld te geven: tijdens een wijnreisje naar Frankrijk door Hendrik en zijn vrienden van het Omanido-clubje, (wat staat voor Oud Maar Niet Dood), zie je mooie, weidse shots van de Franse omgeving, waarschijnlijk gemaakt met een drone. In een andere aflevering tijdens een uitje naar het zwembad van de Ominado-club zitten zelfs onderwatershots. En allemaal zó gemaakt dat je zelf ook wel zo'n wijnreisje naar Frankrijk wilt maken of een middagje naar het zwembad wil.

Hendrik (Kees Hulst, Gooische Vrouwen) voelt zich zeer eenzaam na de dood van Eefje (Olga Zuiderhoek, Penoza) aan het einde van het eerste seizoen. Hij heeft al een jaar niks in zijn dagboek geschreven. Dan geeft Eefje's dochter Hanneke haar moeders computer aan Hendrik. Eefje wilde graag een wijnreisje naar Frankrijk maken met Hendrik en het Omanido-clubje. Helaas was dat er niet meer van gekomen voordat zij kwam te overlijden. Hendrik besluit om Eefje's laatste wens uit te voeren door alsnog met zijn vrienden de trip naar Frankrijk te maken, inclusief de steeds meer demente Grietje (Coby Timp, Het Zonnetje in Huis). Hij wil hiermee op die manier eveneens Eefje herdenken. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot.

Directrice Stelwagen (Rosa Reuten, Penoza) is erop tegen dat Grietje meegaat, maar zoals altijd is Hendrik heerlijk eigenwijs en laat hij anderen niet voor hem bepalen wat te doen. Maar Hendrik heeft ook nog andere dingen aan zijn hoofd. Beste vriend Evert (André van Duin) krijgt te horen dat hij kanker heeft die ook nog eens is uitgezaaid. Tot grote schrik van Hendrik wil Evert zich niet laten behandelen. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is dreigt het verzorgingstehuis waar Hendrik en zijn vrienden wonen gesloten te worden om er een asielzoekerscentrum van te maken. En dat betekent dat de Omanido-groep weleens uit elkaar zou kunnen vallen...

Hendrik Groen laat op grappige wijze zien hoe het is om bejaard te zijn, maar schuwt er tegelijkertijd niet voor om de ongemakken van het ouder worden te portretteren.

Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen is een heerlijke Nederlandse serie met een lach en een traan, soms zelfs tegelijkertijd. Daarnaast is de serie vooral herkenbaar. Of je nu zelf de leeftijd van Hendrik al bereikt hebt of daar nog ver bij vandaan bent, iedereen kent wel iemand of heeft iemand gekend die bejaard is. En dus zijn waarschijnlijk ook sommige situaties uit de serie heel herkenbaar. Hendrik Groen laat op grappige wijze zien hoe het is om bejaard te zijn, maar schuwt er tegelijkertijd niet voor om de ongemakken van het ouder worden te portretteren. Van kleine ouderdomskwaaltjes tot kanker, dementie en ja, ook de onvermijdelijke dood, het komt allemaal voorbij.

De cast is ook dit seizoen weer zeer sterk. Kees Hulst is fantastisch als hoofdpersoon Hendrik Groen, maar vlak ook André van Duin niet uit. Zag je in het eerste seizoen nog dat van Duin soms nog wat moeite had om van Evert geen typetje te maken, iets wat hij natuurlijk gewend is, dit seizoen zie je veel meer van Evert en is van Duin gewoon verdwenen, als je begrijpt wat ik bedoel. Carry Tefsen ('t Schaep in Mokum) is als nieuwkomer Leonie een welkome aanvulling. Ook de rest van de cast levert op hun oude dag voortreffelijk werk waar niets op aan te merken valt. Ook hulde voor Tim Oliehoek die de serie op grandioze wijze heeft geregisseerd. Een derde seizoen zit er helaas waarschijnlijk niet in. Er zijn maar twee boeken van Hendrik Groen verschenen (geschreven door Peter de Smet) en dus is de koek op. Ik geef Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen een dikverdiende 10 als eindcijfer.
Volg Het geheime dagboek van Hendrik Groen
Zolang er leven is: december
Zolang er leven is: december