6
anonymous geeft "Heroes Reborn - Seizoen 1 (DVD)" een 6.
Geschreven door anonymous op 30 juli 2016.
2
0

Heroes Reborn - Seizoen 1 (DVD)

Van 2006 tot 2010 werd de serie Heroes uitgezonden. De serie liep vier seizoenen en werd in die periode onder andere twee keer genomineerd voor een Golden Globe. In 2015-2016 werd bij NBC het eerste seizoen uitgezonden van de 13-delige miniserie Heroes Reborn, het vervolg op de eerste serie. Beide series vallen in de genres: science fiction, superhelden fictie en fantasie. Net als het eerste deel is ook het tweede deel geproduceerd en geschreven door Tim Kring (ook betrokken bij series als Crossing Jordan en Touch).

Als je online zoekt dan vind je de nodige definities van het genre science fiction. Stel je de vraag: ‘wat maakt goede science fiction?’ dan lopen de meningen helemaal uiteen. Voor mij is goede science fiction (of het een film, boek of televisieserie is dat maakt niet uit) een verhaal op het snijvlak tussen werkelijkheid en fictie. Waarbij het gevoel zegt dat het zou kunnen, maar het verstand weet dat het onmogelijk is. Bij goede science fiction zijn gevoel en verstand altijd met elkaar in conflict. En zoals bij elke serie gaat het daarnaast ook om de karakters. Ze moeten tot leven komen, je het verhaal in slepen. Heroes was, helemaal de eerste seizoenen, zo’n serie.

Vol goede moed begon ik dan ook aan het vervolg. Heroes Reborn start vijf jaar na het einde van het vierde seizoen van Heroes. Uiteraard moet ook deze keer de wereld gered worden, dit keer door nieuwe helden. Waar bij de start van het eerste seizoen van Heroes nog niemand had gehoord over mensen met bijzondere krachten is dat nu anders. De zogenoemde evo’s (geëvolueerden) zijn over de hele wereld bekend. Na een aanslag die door evo’s zou zijn uitgevoerd zijn ze echter op de vlucht en worden ze onderdrukt. Niemand zit te wachten op hun hulp, zelfs niet als blijkt dat die hard nodig is.

Een serie als vervolg op een andere serie die relatief succesvol was, is altijd spannend.

Een serie als vervolg op een andere serie die relatief succesvol was, is altijd spannend. Eigenlijk staat zo’n serie bij mij al met 1-0 achter. Hoezeer je als kijker ook probeert de karakters waar je van hield los te laten, dat is bijna niet meer te doen. Het is uiteindelijk de ontwikkeling van de karakters die ervoor zorgt dat ik al die jaren een bepaalde serie ben blijven kijken.

Ik kan niet zeggen dat ik mij met Heroes Reborn niet heb vermaakt. De stripachtige stijl was herkenbaar en die spreekt mij aan. Heroes Reborn was daarin een duidelijke voortzetting van de eerste serie. De manier waarop er gespeeld werd met begrippen als tijd en ruimte was leuk. Sommige van de verhaallijnen waren wat cliché (moeder, dochter als schurk en held), maar er zaten ook best wel wat verrassende elementen in. Soms kwamen ook karakters uit de eerste serie voorbij. Het is toch altijd fijn om te weten hoe het met ze is afgelopen.

NBC heeft denk ik terecht besloten de serie geen vervolg meer te geven.

NBC heeft, denk ik, terecht besloten de serie geen vervolg meer te geven. Het is zeer twijfelachtig of deze acteurs een nieuwe serie kunnen dragen. Kring is er niet in geslaagd karakters te creëren waarvan ik als kijker wil weten hoe het met ze afloopt en die ik interessant genoeg vind voor een vervolg. Al met al kom ik niet verder dan een 6.
Volg Heroes Reborn
Project Reborn
Project Reborn