7.5
Christel van der Spoel geeft "Heroes - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Christel van der Spoel op 29 mei 2014.
0
0

Heroes - Seizoen 1

In Heroes komen de hoofdpersonages erachter dat ze bovennatuurlijke gaven hebben. Zo heeft cheerleader, Claire Bennet (Hayden Panettiere, Nashville) de gave om zichzelf te genezen. Wat ze ook doet, haar lichaam geneest zichzelf uiteindelijk weer. Het duurde een keer heel lang voordat ze zichzelf kon genezen, waardoor ze als dood werd beschouwd. Toen ze wakker werd, lag ze opengesneden op een autopsietafel. Mijn hele lichaam deed pijn toen Claire naar haar opengesneden lichaam keek en zichzelf letterlijk en figuurlijk weer bij elkaar raapte.

Naast de cheerleader heb je nog de schilder, Isaac Mendez (Santiago Cabrera, Empire), hij kan de toekomst schilderen en Hiro Nakamura (Masi Oka, Get Smart) kan tijd manipuleren. Hij kan de tijd versnellen, vertragen, stoppen en naar de toekomst reizen. Zoals zijn naam al –bijna- zegt, ziet hij zichzelf ook als een echte 'hero'. Zijn enthousiasme om een held te zijn werkt aanstekelijk. Wat ik verder zo opvallend aan hem vindt is dat hij de enige is in de serie die zijn krachten meteen omarmt en denkt dat hij een superheld is.

Daarnaast heb je ook nog de politieagent Matt Parkman (Greg Grunberg, Mission: Impossible III) hij kan gedachten lezen, Nathan Petrelli (Adrian Pasdar, The Lying Game) een congreslid dat kan vliegen, Peter Petrelli (Milo Ventimiglia, That’s my Boy), de broer van Peter, kan gaven van anderen absorberen bij wie hij in de buurt is en tenslotte heb je Niki Sander (Ali Larter, Final Destination), zij is bovennatuurlijk sterk als haar tweede persoonlijkheid, Jessica, de overhand neemt.

Nadat de personages erachter zijn gekomen dat ze gaven hebben, krijgt Peter Petrelli de boodschap: 'Red de cheerleader, red de wereld.' Het lukt Peter om de cheerleader te redden. De seizoensfinale bestaat uit drie afleveringen. Al in de eerste afleveringen gaat het over de catastrofale explosie in New York. In de laatste drie afleveringen zie je dat de helden naar New York gaan, waar nog veel zal gebeuren.

Heroes is een goede maar complexe serie. De serie heeft veel –heel veel- hoofdpersonages, waardoor het als kijker moeilijk is om de personages te leren kennen. Pas na de zevende afleveringen kon ik me beter identificeren met de personages. Heroes is absoluut een serie waar je je hoofd bij moet houden als je het meteen wilt begrijpen.

Alhoewel het soms verwarrend kan zijn om zoveel verschillende hoofdpersonages te hebben, was het erg leuk om iedere aflevering weer wat meer te weten te komen over de personages en hun achtergronden. Daarnaast eindigde iedere aflevering met een (kleine) cliffhanger, als kijker werd je steeds nieuwsgieriger wat er de volgende aflevering zou gaan gebeuren.

Wat de serie zo goed maakt, is dat er heel veel –complexe- dingen gebeuren, zonder dat het ongeloofwaardig wordt. Daarnaast hebben ze allemaal geweldige krachten, maar gaat hun dagelijkse leven gewoon verder. Daarbij hebben ze in hun persoonlijke leven problemen, die niet met hun krachten opgelost kunnen worden. Met de geweldige acteerprestaties van de cast en een verrassend goede verhaallijn, is Heroes een absolute aanrader om te gaan kijken.
Volg Heroes
Brave New World
Brave New World