6.5
Sam Blaauboer geeft "Hero Mask - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 30 januari 2019.
2
0

Hero Mask - Seizoen 1

“Maskers die de drager bovenmenselijke krachten geeft, maar na te veel gebruik de gebruiker in versneld tempo verouderd”. Een korte beschrijving van de maskers die centraal staan in Hero Mask, een Netflix Original serie gemaakt door studio Pierrot. De serie is in tegenstelling tot andere anime niet gebaseerd op eerder werk, wat hoogst ongewoon is. De serie, die vijftien afleveringen bestaat, ging wereldwijd in première op Netflix op 3 december 2018.

Samenzweringstheorieën, ontsnapte gevangen en mysterieuze maskers

Hero Mask is op het eerste gezicht een ‘politieserie’ die zich in een soort alternatieve versie van London afspeelt. Het heeft een aantal geavanceerde technologieën die het laten lijken alsof het in de toekomst is. We volgen James Blood (Yasuyuki Kase, Attack on Titan), een agent van de Special Service of Crime-divisie (SSC), die soms ietwat overhaastige beslissingen neemt. Wanneer een oude compagnon voor de ogen van Sarah Sinclair (Yūko Kaida, The Asterisk War), een ondergeschikte van deze compagnon, plots overlijdt, komt het verhaal echt op gang. James en Sarah gaan samenwerken en ontdekken verschillende samenzweringstheorieën, ontsnapte gevangen die al enkele jaren dood zouden moeten zijn en de eerder genoemde maskers. Dit zorgt allemaal voor een fijn stukje entertainment.

Ik kreeg vage herinneringen naar Death Note

Maar of het een goede indruk achterlaat, is de vraag. Ik kreeg vage herinneringen naar Death Note, waar het verhaal soms ook negentig graden kon draaien. Hoewel het in dit geval niet zo heftig was als in Death Note, probeerde Hiroyasu Aoki, de regisseur en bedenker van Hero Mask, wel een klein psychologisch spel in het verhaal te verwerken. Sommige momenten lukt dat beter dan andere. Wat ook niet helemaal in de smaak viel waren de ‘platte’ personages. Er waren maar weinig personages waar ik iets om gaf en één daarvan was een personage dat na nog geen twee afleveringen al de serie moest verlaten.

Ik moet toegeven dat ik het genre psychologische thrillers, met een beetje drama en actie, wel aantrekkelijk vind. Het politieserie-element, wat ik hopelijk herkende van Sherlock, sprak mij ook aan. Al deze genres bij elkaar maken een serie waar ik met plezier naar kijk. Wat het afmaakt is het goede acteerwerk dat je in series als Sherlock ziet. Dat is iets wat ik helaas niet terugzag in Hero Mask. Het acteerwerk van ‘echte mensen’ mis je dan toch een beetje. Begrijp me niet verkeerd, want ik keek de serie met plezier en ramde door de eerste vijf afleveringen (dat is slechts 100 minuten, maar toch) heen. Het maakte helaas geen indruk op lange termijn. Hopelijk gaat seizoen twee hier verandering in brengen.

Hero Mask
Volg Hero Mask
Episode 24