7
anonymous geeft "Hemlock Grove - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 20 Mei 2013.
0
0

Hemlock Grove - Eerste aflevering

“You're just the kid in the candystore,” is één van de eerste zinnen in Hemlock Grove, gesproken door een prostituee die net de liefde heeft bedreven met Roman Godfrey (Bill Skarsgård, Anna Karenina). Diezelfde Roman snijdt zich tijdens de vrijpartij in zijn duim en smeert vervolgens het bloed uit over de bovenarm van de donkerharige dame. De eerste gedachte die in mij opkomt: is hij een vampier? Roman woont samen met zijn moeder Olivia (Famke Janssen) en zus Letha (Penelope Mitchell) in een groot huis dat ligt op een heuvel. De hele familie is een beetje vreemd en door middel van flashbacks komen we meer te weten over de familie Godfrey.

Niet veel later wordt er een cheerleader op beestachtige wijze vermoordt en de eerste verdenking ligt voor mij meteen bij Roman. Dat zou alleen te gemakkelijk zijn, dus denk ik dat de mysterieuze Roman niet de moordenaar is.

De politie van Hemlock Grove gaat uit van een aanval door een beest, maar de mensen van Hemlock Grove leggen al snel de schuld bij de zigeunerjongen Peter Rumancek (Landon Liboiron, Terra Nova). Hij woont samen met zijn moeder in een caravan, in een buitengebied van Hemlock Grove. Hij steelt, drinkt en gaat ondertussen ook nog naar school.

Wie heeft de cheerleader vermoordt? Dat is de grote vraag die in de pilot, maar waarschijnlijk ook de hele serie door, gesteld gaat worden. Was het Roman of Peter. Is Peter een weerwolf? Dat zijn enkele vragen die meteen gesteld kunnen worden. Volgens de schrijfster-in-spé, Christina (Freya Tingley) is Peter dat wel degelijk. Zijn wijs- en middelvinger zijn tenslotte even lang...

Hemlock grove begint goed. De scène tussen de prostituee en Roman, in de te kleine auto, laat zien dat Netflix een blote borst of een seksscène niet schuwt. De moord op de cheerleader is met een handcamera gefilmd, wat het geheel nog spannender maakt. De interactie tussen Roman en Peter doet me af en toe denken aan Jacob en Edward in Twilight en omdat de meeste hoofdpersonen nog op school zitten vind ik Hemlock Grove een serie vooral voor jongvolwassenen. Bill Skarsgård laat zien dat ook hij kan acteren. Na broer Gustav (Vikings) en Alexander (True Blood) heeft ook Bill zijn intrek genomen in serie-land.

Als ik Hemlock Grove zou vergelijken met andere series en films, dan zeg ik: Hemlock Grove is een ontmoeting tussen Twilight en True Blood met een klein vleugje Psycho (dat komt vooral door de rol van Famke Janssen als afstandelijke, koude moeder).

De pilot van Hemlock Grove komt pas na 45 minuten echt op gang maar dan is de pilot ook alweer afgelopen. Ik wil zeker nog een aflevering kijken, gewoon om te zien welke kant het opgaat. Op 19 april 2013 zond Netflix de hele serie,bestaande uit dertien afleveringen, achter elkaar uit. De serie is overigens gebaseerd is op het boek van Brian McGreevy.
Volg Hemlock Grove
Brian's Song
Brian's Song