8.5
anonymous geeft "Helix - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 15 januari 2014.
1
0

Helix - Eerste aflevering

Een onderzoeksfaciliteit in het Arctische gebied, omringd door sneeuw en ver weg van de beschaving. De ideale plek voor niet helemaal ethisch verantwoord onderzoek, zoals duidelijk wordt in de eerste aflevering van Helix. In Helix, omschreven als een science fiction thriller, wordt een groep wetenschappers van de CDC (Centre for Disease Control and Prevention) naar dit onderzoeksinstituut gestuurd om een potentiële virus uitbraak te onderzoeken. Daar aangekomen blijkt het niet om een standaard virus te gaan, en niets is wat het lijkt. Helix houdt je op het puntje van je stoel, terwijl het continue nieuwe vragen en mysteries op de kijker afvuurt.

Het team van CDC staat onder leiding van Dr. Alan Farragut, gespeeld door Billy Campbell (The 4400, The Killing) en bestaat verder uit zijn ex Dr. Julia Walker (Kyra Zagorsky), nieuwe oogappel Dr. Sarah Jordan (Jordan Hayes), Dr. Doreen Boyle (Catherine Lemieux) en Major Sergio Balleseros (Mark Ghanimé, Emily Owens M.D.), die assistentie vanuit het leger biedt. Aangekomen bij het instituut wordt het team ontvangen door de mysterieuze directeur Dr. Hiroshi Hatake (Hiroyuki Sanada, Revenge, 47 Ronin) en hoofd van beveiliging Daniel Aerov (Meegwun Fairbrother). Ondanks de schijn van gastvrijheid, is het al snel duidelijk dat het team niet welkom is. Alsof dit nog niet voor genoeg wrijving zorgt, is het virus ontstaan door het onderzoek van de geïnfecteerde wetenschapper Dr. Peter Farragut (Neil Napier, Bullet in the Face), Alans broer en verantwoordelijk voor de breuk tussen hem en Julia.

Hoewel dit kan klinken alsof de serie erg veel focust op relatieproblemen, is er juist een hele goede balans tussen grootschalig mysterie en de kleinere spanningen tussen de wetenschappers. Niet alleen de spanningen tussen het team zelf, maar ook tussen het team en de wetenschappers van het instituut, die tegen wil en dank onder quarantaine gehouden moeten worden. De spanning die veroorzaakt wordt door het bij elkaar houden van veel mensen in een kleine ruimte is goed voelbaar in Helix. Wat de serie ook slim doet is de volgorde waarin de personages worden geïntroduceerd. Aangezien Alan als eerste wordt geïntroduceerd en het slachtoffer zijn broer is, ga je er als kijker vanuit dat hij in het midden van het mysterie komt te staan. Het wordt echter al snel duidelijk dat Julia degene is die belangrijk is voor het plot. Subtiele hints geven aan dat Peter (en Dr. Hatake?) een speciale plek voor Julia heeft in zijn onderzoek en het einde van aflevering twee belooft snel meer duidelijkheid over haar rol in alles.

En dan het grote mysterie waar het allemaal om draait, het virus. Het vergaan van de lijken van twee onderzoekers, bezweken onder het virus, tot een zwarte smurrie belooft niet veel goeds voor als het virus uitbreekt. Maar is het wel een virus? Hoe is het mogelijk dat Peter nog leeft? En wat was het doel van zijn onderzoek? Dat hier iets sinisters aan de gang is, is duidelijk vanaf de eerste seconde waarin Dr. Hatake Peters overleving als “progress” aanduidt. Het sinistere van wat er in dit onderzoeksinstituut gaande is wordt benadrukt door de tegenstrijdige vrolijkheid van liftmuziek die telkens als soundtrack wordt gebruikt. De spanning wordt in Helix goed opgevoerd en de complexiteit van het mysterie wordt beetje bij beetje duidelijker. De toevoeging van wijde shots van het uitgestrekte en uitgestorven Arctische gebied rondom het instituut geven de serie haast een claustrofobisch gevoel en doen je als kijker beseffen dat de wetenschappers vast zitten in het instituut en niet op hulp van de buitenwereld hoeven te rekenen.

Helix is een slim opgezette thriller, met overtuigende acteurs en goed camerawerk. De spanning spat van het scherm af dankzij het slim opgezette verhaal, maar ook door de vele ‘wat zie ik daar vanuit mijn ooghoeken’ momenten. De setting is zeer goed bedacht en draagt ook zeker bij aan de spanning; niet alleen door de isolatie maar ook omdat je je als kijker afvraagt wat er nog meer verborgen ligt onder de witte deken van sneeuw rondom het instituut. Het moge duidelijk zijn, ik ben erg enthousiast over het begin van Helix en ben dan ook zeer benieuwd hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen.
Volg Helix
O Brave New World
O Brave New World