Ron Schoonwater geeft "Heirs of the Night - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 26 januari 2020.
1
0

Heirs of the Night - Seizoen 1

Het verhaal is goed bedacht, het acteren en de sets van een relatief hoog niveau.

Heirs of the Night is een familiedrama dat in Nederland uitgezonden wordt door de AVROTROS. Op de televisie en bij NPO Start Plus wordt de serie uitgezonden onder de naam Vampieren in de nacht. De familieserie kent een grote Nederlandse inbreng. De regie lag bijvoorbeeld in handen van Diederik van Rooijen (Penoza). Verder spelen de Nederlandse acteurs Anna Drijver, Sallie Harmsen en Benja Bruijning een rol. De serie is ontwikkeld in samenwerking met NDR (Duitsland), NRK (Noorwegen) en de AVROTROS.

Heirs of the Night vertelt het verhaal over vijf overgebleven vampierenclans in Europa. De clans zijn door onderlinge oorlogen uitgedund. Het onderlinge wantrouwen is daardoor groot. Als er tekenen zijn dat hun oorspronkelijke maker Dracula (Julian Bleach, The Borgias) ontwaakt is, worden de verschillende clans gedwongen samen te werken. De ouderen van de clans besluiten dat hun jonge erven moeten leren van de verschillende krachten die zij bezitten. De ene familie kan bijvoorbeeld gedachtelezen, de ander heeft als kracht het praten met dieren. De veertienjarige Alisa von Vamalia (Anastasia Martin, Legends) heeft als kracht de liefde. Het blijkt echter al snel dat zij veel meer in haar mars heeft dan alleen dat. Alisa wordt daardoor een sleutelfiguur in de strijd tegen Dracula en de andere vijand van de vampieren, de mens. Getooid in rode zakdoeken trekken zij namelijk ook al tijden ten strijde tegen de vampieren.

De televisieserie is gebaseerd op de Duitse boekenreeks Die Erben Der Nacht. Het eerste seizoen bevat dertien afleveringen van vijfentwintig minuten. Het voelt als een warme deken. Heirs of the Night is een typische jeugdserie, maar met voldoende kracht in het verhaal om ook volwassenen mee te nemen. Het gekozen verhaal levert een prima nieuwe invalshoek op ten opzichte van al die andere vampier- en Dracula-films en televisieseries. De overwegend jonge acteurs leveren een prima prestatie. Het is binnen het genre over het algemeen geloofwaardig wat men de kijker voorschotelt. De beste acteerprestatie wordt geleverd door de Nederlandse Sallie Harmsen (Voetbalmaffia). Haar rol als Tonka Of Upiry wordt uitmuntend gespeeld.

De televisieserie is gebaseerd op de Duitse boekenreeks Die Erben Der Nacht.

Minpunten zijn er helaas ook te melden. De rol van Dracula door Julian Bleach wordt wel erg over de top gespeeld. Het is een typische valkuil van een jeugdserie. Met enige terughoudendheid was de rol beter bevallen. Nu wordt Dracula zo uitvergroot door overdreven gebaren dat het niet echt duister overkomt. Daarnaast ontsnappen twee vampieren uit een cirkel vol met tot de tanden bewapende om de twee te stoppen. De wijze waarop valt in de categorie 'jammer maar helaas'.

Over het algemeen is Heirs of the Night een goede serie. Zeker als je als kijker blijft beseffen dat het gaat om een familieserie. Het verhaal is goed bedacht, het acteren en de sets van een relatief hoog niveau. Het is niet voor niets dat Amazon Prime interesse in de serie heeft.
Volg Heirs of the Night
Aflevering 13
Aflevering 13