9.5
anonymous geeft "Heimat 1 - Eine deutsche Chronik - Complete serie" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 17 april 2014.
0
0

Heimat 1 - Eine deutsche Chronik - Complete serie

De Corriere della Sera noemde het een van de grootste verwezenlijkingen van de Europese cinema, de New York Times nam de serie op in de lijst van beste series ooit verschenen. Wijd en zijd wordt de serie bejubeld als een mijlpaal in de televisiegeschiedenis, een meesterwerk met prijzen overladen.

Ik heb het over het levenswerk van Edgar Reitz; Heimat (Thuisland, grond waar een emotionele binding mee bestaat). Een filmische trilogie met een epiloog en een afzonderlijke vier uur durende film die in feite kan dienen als proloog, bijkans 60 uur kwaliteitstelevisie die zijn weerga niet kent.

Heimat 1- Eine Deutsche Chronik (een Duitse kroniek) is het begin van dit episch gebeuren. In elf afleveringen mop 6 dvd’sm ontvouwt zich het prachtige en indrukwekkende verhaal van het dorpje Shabbach in de Hunsruck en haar bewoners. Het begin van deze serie hoort wat mij betreft tot het beste en mooiste stukje film dat ooit op de tv te zien is geweest. Een van de protagonisten in het verhaal, Paul Simon (Michael Lesch), komt thuis van de ongehoorde verschrikkingen en bloedbaden van de Eerste wereldoorlog. Lopend door de velden van zijn jeugd en de sporen van een ander leven bereikt hij de smidse van zijn vader en het ouderlijk huis om vervolgens plaats te nemen op de stoel waar hij voor de oorlog ook vaak zat. Zonder woorden, hij zegt niets, doen zijn gezicht en houding het woord. Dat alles in zwart-wit beelden, soms afgewisseld door kleur maakt dat het geheel stilistisch gezien wreed mooi genoemd kan worden.

Heimat 1 handelt over de wederwaardigheden van de familie Simon en de aangetrouwde familieleden gedurende het tijdvak van 1919 tot 1982. De politieke, sociale en economische geschiedenis ontrolt zich in detail via de diverse personages uit de serie. Maria Wiegand (Marita Breuer), de mooie dochter van een rijke landeigenaar wordt verliefd op Paul Simon. Ze trouwen en krijgen twee kinderen. De tijd doet zijn werk en we zien dan ook naast de persoonlijke verhalen de crisis van de jaren twintig, de opkomst van de NSDAP en Adolf Hitler, de verdergaande vercommercialisering en de voortschrijdende techniek duidelijk zijn uitwerking hebben op het dorpje en de lokale gemeenschap.

“Glassisch Karl” (Kurt Wagner) vertelt als voice-over aan het begin van iedere aflevering wat er in de afgelopen tijd in het dorpje en met de familie Simon gebeurd is aan de hand van foto’s. Glassisch Karl is een soort outsider die niet helemaal serieus genomen wordt door de rest, maar die een zeldzaam inzicht in de menselijke natuur koppelt aan een vaak juiste inschatting van de tekenen des tijds en wat deze tekenen met mensen kunnen doen. Hij observeert de boel scherp en laat ons via de intro’s dus alles weten wat hij kwijt wil.

Heimat 1 geeft een zeldzaam mooi tijdsbeeld van een dorp en zijn bewoners en diept de levens van een aantal van hen met liefde uit. De regisseur is geboren in de streek en maakt gebruik van autobiografische elementen. De natuur wordt prachtig in beeld gebracht, evenals de verschillende karakters feilloos scherp worden weergegeven. De afwisseling tussen zwart-wit beelden en kleur, het feit dat er veel amateuracteurs meespelen en de zichtbare liefde van de regisseur voor zijn geboortestreek geven het geheel een soort authenticiteit die ongedwongen overkomt en toch vaak hard die plekken raakt waar het bij een ieder van ons wel eens pijn doet.

Heimat 1 is in feite meer dan een TV-serie. Het is een belevenis, een verhaal waarin je als kijker al snel meegezogen wordt naar een plek waar het goed vertoeven is, een plek waar zich een universeel verhaal afspeelt dat op een zeldzaam knappe wijze vertelt wordt en de tand des tijds ruimschoots zal doorstaan. De ‘tijd’ tikt namelijk zelden zo indrukwekkend weg als in Heimat. Een serie die eigenlijk iedere liefhebber gezien moet hebben.
Volg Heimat - Eine deutsche Chronik
Home from Home: Chronicle of a Vision: Part 2
05x02