4
Bo Verhoef geeft "Heartbeat - Eerste aflevering" een 4.
Geschreven door Bo Verhoef op 6 juni 2016.
2
0

Heartbeat - Eerste aflevering

Je zou denken dat ze in Amerika elke mogelijke ziekenhuisserie wel bedacht en geprobeerd hebben. Het verbaast me dan ook elke keer weer als er toch nog een ziekenhuisserie tevoorschijn komt. Het blijft natuurlijk een goed concept, dat hele ziekenhuisdrama. Je kan enorm veel variëren met patiënten, ziektes, gebeurtenissen en verhaallijnen. ER, Grey’s Anatomy, House, Scrubs, Code Black, etc. bewijzen het allemaal. Het weerhield de Amerikaanse zender NBC dan ook niet om nog een ziekenhuisserie de lucht in te gooien; Heartbeat (voorheen Heartbreaker) was geboren.

[image-50528]

Wat mij betreft had de serie Heartbreaker mogen blijven heten

Heartbeat is een Amerikaans medisch drama, enigszins gebaseerd op het leven van een echte dokter, Kathy Magliato. Zij is één van de weinige hartchirurgen in de wereld, waarover is geschreven in het boek Heart Matters. De serie laat zich door dit boek inspireren en draait daarom om Alex Panttiere (Melissa George, The Slap), een hartchirurg binnen het St. Matthew’s ziekenhuis in Los Angeles. Een klassiek verhaal over een vrouw die zichzelf probeert staande te houden in de zo neergezette mannenwereld, terwijl ze probeert haar persoonlijke en haar professionele leven te combineren. Ik wist zelf niet dat er weinig hartchirurgen waren in de wereld, maar ik vind wel dat de serie er niets aan doet om Alex neer te zetten als een unieke chirurg. Ze doen er echter wel alles aan om Alex neer te zetten als een stereotype vrouw: mooie jurkjes, hoge hakken, zwijmelen om knappe mannen, te erg medeleven met zieke patiënten en heel snel en veel praten. Wat mij betreft allemaal een beetje te overdreven. Daarnaast zijn er heel veel andere vrouwelijke doktoren (en bazinnen!) in het St. Matthew’s ziekenhuis, dus wat is precies die mannenwereld?

De verhaallijnen zijn niet sterk genoeg, de dialogen zijn niet inspirerend en de gebeurtenissen in het ziekenhuis zijn al helemaal niet geloofwaardig.

Als dat nog niet alles was, komt het persoonlijke leven van Alex er nog bij kijken. Ze is een moeder van twee kinderen, gekregen met haar ex-man (Joshua Leonard, Bates Motel) die haar heeft verlaten voor een andere man. Die trouwens samen met hun kinderen in haar huis woont, terwijl ze in hetzelfde huis ook een soort van samenwoont met haar collega en vriendje Pierce (Dave Annable, Brothers & Sisters). Als dat nog niet genoeg is, heeft ze op het werk ook nog een andere verleiding te weerstaan, haar collega Jesse (Don Hany, White Collar Blue), op wie ze eigenlijk al een crush heeft sinds haar coassistentschap. Een typische liefdesdriehoek dus.

Ik moet toegeven, Melissa George is een mooie vrouw en ze kan goed acteren, maar deze serie is het niet voor haar. De verhaallijnen zijn niet sterk genoeg, de dialogen zijn niet inspirerend en de gebeurtenissen in het ziekenhuis zijn al helemaal niet geloofwaardig. Daarnaast ergerde ik me vaak aan de gemaakte grapjes, die totaal niet paste in het verhaal, en het stereotype gedrag in de serie. Als je wel van de luchtige ziekenhuisseries zonder echt verhaal houdt, is dit natuurlijk echt een serie voor jou. Je bent echter gewaarschuwd, ik was niet de enige die het niet zo boeiend vond, gezien het feit dat de serie ook al is gecanceld na de eerste tien afleveringen. Als de serie gebaseerd moest zijn op die unieke vrouwelijke hartchirurg, dan heeft deze serie haar geen eer aangedaan. Wat mij betreft had de serie dan ook Heartbreaker mogen blijven heten, want dat is het gevoel dat bij mij achterblijft.
Volg Heartbeat
What Happens in Vegas... Happens
What Happens in Vegas... Happens