7
Helgoned geeft "Hawaii Five-0 - Seizoen 4 (Eerste deel)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 12 januari 2014.
0
0

Hawaii Five-0 - Seizoen 4 (Eerste deel)

Gedurende het derde seizoen van Hawaii Five-0 daalden de kijkcijfers in Amerika naar rond de acht miljoen kijkers. De seizoensfinale kende gelukkig een spannende climax en stijgende kijkeraantallen. Dit vierde seizoen liggen de kijkcijfers weer ruim boven de negen miljoen. De eerste aflevering van dit seizoen gaat naadloos door waar de seizoensfinale ophield. Zonder al te veel te verraden gaat het om Wo Fat en de relatie tussen hem en de familie McGarrett. Maar na die eerste aflevering verdwijnt Wo Fat (voorlopig) van het toneel. Ook Doris, de moeder van Steve, verdwijnt onder de radar. Zij is bezig met een eigen missie, maar de achtergrond daarvan blijft nog onduidelijk in de eerste elf afleveringen.

Dit seizoen is er in ieder geval één belangrijke verandering. Aan het einde van het derde seizoen is teamlid Kono Kalakaua met haar vriend Michael Noshimuri namelijk Hawaii ontvlucht voor de Japanse Maffia (de Yakuza). Dit betekent dat Kono deze eerste seizoenshelft weinig tot niet in beeld is. Haar plek in het team wordt ingevuld door Steve McGarretts vriendin, Catherine Rollins. Catherine verlaat de marine en wordt na een dramatische gebeurtenis uiteindelijk gevraagd om het team te versterken.

Ik vind Hawaii Five-0 op zijn sterkst als het team de misdaad op Hawaii bestrijden moet. Als er grotere complotten op de achtergrond spelen, is de serie veel minder realistisch. De wijze waarop het team in de eerste aflevering met een bende terroristen die achter Wo Fat aanzitten omgaat, is een voorbeeld van een irrealistische verhaallijn. De serie is veel boeiender als er meer herkenbare conflicten aan de orde zijn. Zo heeft McGarrett het in dit seizoen vaak aan de stok met SWAT-teamleider Lou Grover (Chi McBride, Human Target). Deze politieman vindt dat Steve en zijn team zich wel wat meer aan de regels mogen houden. Lou Grover is overigens een rol die in de oorspronkelijke jaren '70 serie ook voorkwam. Het is de vraag waar dit sluimerende conflict tussen McGarrett en Grover dit seizoen toe gaat leiden.

De interactie tussen de spelers blijft interessant. De hoofdrolspelers zijn op elkaar ingespeeld, bekvechten soms onderling, maar ze zijn er voor het team als het er om gaat. Naast de hoofdrolspelers zijn ook de bijrollen steeds vertrouwder en zorgen deze voor een leuke afwisseling. De belangrijkste bijrollen zijn die van Masi Oka (Heroes) als dokter Max Bergman, Teila Tuli (informant en garnalenspecialist Kamekona) en Brian Yang als forensisch analist Charlie Fong. Er zijn herkenbare thema’s die ook dit seizoen terugkomen, zoals afleveringen rond Halloween en Thanksgiving.

De producenten hebben ook weer een aantal leuke gastacteurs weten te strikken. Darryl Hannah speelt een wulpse makelaar, Corbin Bernsen (L.A. Law) is in een aflevering een keiharde zakenman en Larry Manetti (Magnum p.i.) komt net als in het derde seizoen eenmalig zanger Nicky 'The Kid' Demarc spelen. Tot slot duikt Terry O’Quinn (Lost) ook weer op als Steve McGarretts mentor Joe White.

Daarmee blijft Hawaii Five-0 een prima politieserie in het televisielandschap. Niet baanbrekend of vernieuwend, maar interessant en spannend genoeg om te blijven volgen. Op 10 januari 2014 ging het vierde seizoen verder in Amerika. Nederland loopt slechts vier afleveringen achter op Amerika, maar de serie wordt momenteel niet meer uitgezonden door Veronica.
Volg Hawaii Five-0
Aloha (Goodbye)
Aloha (Goodbye)