7
Nienke de Boode geeft "Hawaii Five-0 - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 17 juli 2015.
0
0

Hawaii Five-0 - Seizoen 5

Ondertussen zijn we al bij het vijfde seizoen van de populaire remake van CBS. Een beetje in herhaling valt de serie wel, maar het is nog steeds een leuke wegkijker na een lange werkdag. Aan het eind van het vorige seizoen was Wo Fat (alweer) ontsnapt uit de gevangenis (heeft iemand geteld hoeveel keer dit al gebeurd is?). Daarnaast was Grover ontslagen bij SWAT en aangenomen bij Hawaii 5-0. Er is een nieuw officieel lid voor het team, dus. Er was geen enorme cliffhanger.

In dit seizoen gaat het team in het begin gewoon verder met wat ze normaal ook doen: moorden oplossen, mensen van kidnappers redden en vooral heel veel bomaanslagen voorkomen. Ook drones en dergelijke komen weer voorbij. In de laatste aflevering een extra groot gevaar voor een extra spannende finale, die overigens weer geen hele spannende cliff-hanger bevat. In de rest van het seizoen komt Wo Fat natuurlijk weer terug. Dit levert op bepaald moment een hele interessante aflevering op die "Ina Paha" heet. In het Engels betekent dat "If Perhaps" en in het Nederlands zoiets als “Als misschien”. Wie de allereerste aflevering van deze serie heeft gezien zal namelijk een hoop herkennen. Wat zou er gebeurd zijn als de vader van McGarrett niet was neergeschoten maar gered? Hoe zou de rest van het team eraan toe zijn? De aflevering is een erg leuke toevoeging van het seizoen en sluit uiteindelijk ook een verhaallijn af die wel aan afsluiting toe was.

Verder moet Danny in een keer miljoenen dollars bij elkaar rapen om zijn broer te redden van een grote drugsbaas. Van daaruit ontstaat een nieuwe rode lijn waar we af en toe nog wat van terug zien in dit seizoen. Ten slotte is er nog Kono die steeds serieuzer wordt met Adam. Dit gaat natuurlijk ook allemaal niet zonder problemen en daar mogen we dit seizoen ook van gaan genieten.

Al met al gebeurt er dus genoeg in seizoen 5. Het meeste daarvan is wel enigszins voorspelbaar en vaak een beetje cliché. Zal Hawaï deze keer echt ontploffen? Nee, natuurlijk niet. Daarnaast is het niet altijd even realistisch en zou de gemiddelde agent die dit soort dingen doet al driehonderd keer ontslagen zijn. Maar ja, realisme en onvoorspelbaarheid waren toch al niet de dingen waar je deze serie voor keek.

Lekker veel actie zit er wel in en is dat eigenlijk niet genoeg voor een serie zoals deze? Zolang je niet te veel nadenkt over in hoeverre dit nou echt zou gebeuren, is het best een leuke serie. En het kijkt zo lekker weg, dus het is ze wel vergeven.

Hawaii 5-0 zal nooit een prestigieuze award winnen, maar voor de zondagavond is het perfect. Droom lekker weg bij de palmbomen en de blauwe lucht met het schietgeweer van ak-47s op de achtergrond. Of, als het je ding niet is, ga wat anders kijken. Er is gelukkig genoeg in deze moderne serie-maatschappij. Ik ga in ieder geval wachten tot het volgende seizoen er is. En ondertussen hoop ik dat ik zelf ooit nog op vakantie mag naar het zonnige Hawaï!
Volg Hawaii Five-0
Aloha (Goodbye)
Aloha (Goodbye)