7
Helgoned geeft "Hawaii Five-0 - Seizoen 4 (Tweede deel)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 6 november 2014.
0
0

Hawaii Five-0 - Seizoen 4 (Tweede deel)

Hawaii Five-0 heeft zich als solide serie inmiddels duidelijk bewezen. Na de oorspronkelijke serie in de jaren zeventig en Magnum p.i. in de jaren tachtig heeft Hawaii weer een succesvolle langlopende televisieserie als thuisbasis. Alhoewel de nadruk ligt op moorden, bankroven en andere criminaliteit heeft het eiland met de serie toch weer een fraai uithangbord voor het aantrekken van de nodige toeristen.

Het tweede deel van het vierde seizoen betekent veel vertrouwde actie, gekoppeld aan mooie beelden van het eiland. In de eerste helft van de afleveringen was er weinig te zien van teamlid Kono Kalakaua, die met haar minnaar naar Azië was gevlucht om uit handen van de Japanse Yakuza te blijven. In het tweede deel van dit seizoen voegt zij zich weer als volwaardig lid bij het team. Ik vond het mooi dat de tweede serie afleveringen meer gericht zijn op avontuur en actie en minder op grote complottheorieën.

Het team stuit op drugslaboratoria, orgaandiefstal, wapenhandelaren en Chinese agenten op jacht naar een neergestorte satelliet. De persoonlijke perikelen komen uiteraard ook aan bod. Danny Williams (Scott Caan, Episodes) is druk met de opvoeding van zijn dochter en zijn moeder Clara (een gastrol van Melanie Griffith) komt langs omdat ze in een scheiding ligt. Steve McGarrett en zijn vriendin gaan op een missie naar Afghanistan en Chin Ho wordt weer lastig gevallen door interne zaken. Allemaal mooie inkleuringen van de verschillende personages van de serie.

De tweeëntwintig afleveringen vormen samen een succesvol vierde seizoen, stijgende kijkcijfers en een vroegtijdig besluit van CBS om een vijfde seizoen te bestellen. De chemie tussen de hoofdrolspelers blijft een sterk punt. Naast de vier teamleden wordt die chemie aangevuld met kleurrijke bijrollen van Masi Oka (Heroes) als dokter Max Bergman en Taylor Wily als Kamekona, een informant en exploitant van een viskar gespecialiseerd in garnalenburgers.

Nieuw is de rol van speciaal commandoleider (van het SWAT team op Hawaii) Lou Grover, een personage dat ook in de oorspronkelijke serie voorkwam. Chi McBride speelt deze potige commandant op overtuigende wijze. Hij is bekend van series als Boston Public en Pushing Daisies, maar mij is vooral zijn rol als Edward Vogler, tijdelijk eigenaar van het ziekenhuis in het eerste seizoen van House MD, bijgebleven. De interactie tussen Lou Grover en Five-0 leider McGarrett is interessant en humoristisch. De spanning tussen de twee personages had wat mij betreft alleen nog wat meer kunnen worden uitgebuit.

De aandacht voor details blijft een sterk punt voor mij. Dat zijn onder andere de Hawaiiaanse afleveringstitels en verwijzingen naar het origineel. Maar dat is ook de originele muziek van bijvoorbeeld Selena Gomez, Imagine Dragons en Pitbull en de terugkerende gastrollen. Het was plezierig om Larry Manetti (Magnum p.i.) weer terug te zien als nachtclubzanger Nicky Demarco. Ook grote vijand Wo Fat (Mark Dacascos) blijkt een taaie tegenstander, die zelfs achter de tralies de nodige invloed heeft. Zoals gebruikelijk komt hij ook ditmaal in de slotaflevering opduiken. Al met al een solide vierde seizoen van een gedegen politieserie.
Volg Hawaii Five-0
Aloha (Goodbye)
Aloha (Goodbye)