anonymous geeft "Haven - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Haven - Seizoen 1

Haven is een serie die wordt geproduceerd en uitgezonden door SyFy. Dat maakt meteen duidelijk waar het in Haven allemaal om draait: het onverklaarbare en het bovennatuurlijke. Maar een serie die draait om twee politieagenten die mysterieuze gebeurtenissen onderzoeken: hebben we dat niet al eens eerder gezien? Weet Haven wel iets nieuws toe te voegen aan het genre?

Haven draait om FBI-agente Audrey Parker. Na de ontsnapping van een gevaarlijke gevangene wordt zij naar het stadje Haven gestuurd om te assisteren bij het opsporen van deze man. Zodra zij arriveert is het al meteen duidelijk dat er iets niet helemaal klopt in Haven. De weg splijt zich op mysterieuze wijze open waardoor Audrey in een benarde positie op de rand van een klip belandt. Zo ontmoet zij meteen Nathan Wuornos, politieagent in Haven en haar toekomstige partner.

Tijdens haar zoektocht komt Audrey er al snel achter dat ze meer te maken heeft met Haven dan ze dacht. Er duikt namelijk een krantenfoto op van tientallen jaren geleden waarop een vrouw staat die als twee druppels water op haar lijkt. De foto is genomen om de dag dat er een dode jongen, The Colorado Kid, aanspoelt op het strand. Aangezien Audrey niet eerder in Haven is geweest, en zij überhaupt nooit op die foto kan staan, begint tegelijk haar zoektocht naar de vrouw waarvan ze vermoedt dat het haar moeder is.

Haven is een stad die wordt belaagd door de ‘Troubles’ . Een serie van gebeurtenissen waar inwoners van Haven ineens onverklaarbare krachten krijgen. Een vrouw die het weer kan beïnvloeden, een jongens wiens ergste nachtmerries werkelijkheid worden, een vrouw die opgezette dieren tot leven kan wekken: het komt allemaal voor in Haven. Audrey en Nathan hebben de verantwoordelijk om deze mensen te helpen en uit te leggen wat er met ze aan te hand is zodat ze geen ongelukken en doden meer veroorzaken.

De problemen in Haven reiken niet buiten de stadsgrenzen en niemand weet waarom alleen Haven hierdoor wordt getroffen. De mensen met onnatuurlijke krachten, kortweg the Troubled, zijn zich vaak niet eens bewust van wat ze kunnen doen. Audrey blijkt niet gevoelig voor de krachten van the Troubled en is bij uitstek de aangewezen persoon om the Troubled te helpen. Geassisteerd door Nathan, die zelf ook Troubled lijkt te zijn, proberen ze uit te vogelen waarom er zoveel rare dingen gebeuren in Haven, en wat Audrey’s moeder daar mee te maken heeft.

De setting van de serie is heel erg goed uitgevoerd. Het mysterieuze gevoel dat alleen kleine, traditionele dorpen kunnen oproepen wordt ontzettend goed overgebracht en Haven springt echt van het scherm als een samenleving die je aantrekt. Je merkt al snel dat je meer en meer wil weten van Haven en haar achtergrond. Het is bijna frustrerend wanneer je week na week moet wachten op de antwoorden die je zo graag wil hebben

Emily Rose (Brothers & Sisters, ER) blijkt een goede hoofdrolspeelster. Ze zet een geloofwaardig karakter neer en Audrey Parker is een interessant personage die gedurende het eerste seizoen blijft ontwikkelen. Ze wordt goed ondersteund door acteurs als Lucas Bryant (M.V.P, Faux Baby) en Eric Balfour (Conviction, 24), wiens karakters mooie toevoegingen zijn voor het verhaal. Overige karakters zijn ook goed gecast en zetten goede en soms zelf memorabele prestaties neer. Gesteund door een goed geschreven script zijn de acteurs in staat om van de serie een klein feestje te maken.

Haven is een serie waar je echt wekelijks naar uit kan kijken. Het verhaal is spannend en fris, er zijn weinig aanknopingspunten die je vertellen waar het naar toe gaat. Elke week wordt er weer een nieuw feitje blootgelegd waardoor je steeds nieuwsgieriger wordt naar hoe alles nou eigenlijk in elkaar steekt. Het is bijna jammer dat het eerste seizoen maar uit dertien afleveringen bestaat: na het einde van de laatste aflevering zit je met meer vragen dan antwoorden. En dat zorgt er voor dat de verwachtingen voor het tweede seizoen hooggespannen zijn.

Als je op zoek bent naar een goede science fiction serie, waarin voldoende gebeurt en waar je met plezier een hele middag naar kan kijken, dan is Haven een serie die je absoluut moet gaan zien!
Volg Haven
Forever