6
anonymous geeft "Haven - Seizoen 2" een 6.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Haven - Seizoen 2

In de staat Maine in de US of A ligt een klein stadje genaamd Haven. En in dat plaatsje speelt deze serie zich af. Dat het uitgezonden wordt door SyFy, hét sciencefiction kanaal van Amerika, verklaart ook meteen de inhoud. In het plaatsje Haven gebeuren namelijk allemaal mysterieuze, geheime dingen. Deze mysteries gaan onder de naam “The Troubles”. Problemen dus. Mensen kunnen ook zelf deze “Troubles” hebben, dit heet dan hun “trouble” en kan van alles zijn, van het beïnvloeden van het weer tot aan het spuwen van gif. Door dit soort “krachten” is de vergelijking met een serie als Heroes al snel gemaakt. En uiteraard is er een soort van detectiveteam die deze mysteries op gaat lossen.

De serie Haven is gebaseerd op het boek “The Colorado Kid”, van Stephen King. De serie heeft dezelfde setting uit het boek overgenomen; hetzelfde plaatsje, een soortgelijke zaak, maar voor de rest zijn de hoofdpersonages en uitwerkingen geheel anders.

De hoofdpersoon van de serie is Emily Rose (Uncharted, PS3). Zij speelt Audrey Parker, een ex-FBI agente, die de mysteries van het stadje Haven probeert te ontrafelen. Hierin wordt zij bijgestaan door Lucas Bryant (Perfect Plan) in de rol van Nathan Wuornos, van de locale politie in Haven. Beide zijn het niet de meest bekende acteurs in de seriebranche, en door de relatief kleine serie Haven op de kleine zender SyFy zullen ze dat ook niet snel meer worden. Als nieuw personage is Adam Copeland (oud worstelaar “The Edge”) in de rol van Dwight Hendrickson de meest prominente. Hij speelt iemand die helpt de problemen op te ruimen die de Troubles veroorzaken. Zelf heeft hij ook een Trouble, hij trekt namelijk kogels aan.

Stephen King staat bekend om de wat bizarre taferelen en gebeurtenissen in zijn boeken, wat voor kenners geen uitleg nodig heeft. Deze bizarre gebeurtenissen zijn goed terug te zien in de serie, wat voor mij als Stephen King-lezer een groot pluspunt is. Ook leuk zijn de subtiele verwijzingen naar andere boeken van Stephen King (It, The Dark Tower, etc).

Het verhaal van The Colorado Kid is vooral in seizoen 1 uitgewerkt. In seizoen 2 laten we de mysteries een klein beetje los, en volgen we meer de ontwikkelingen van Audrey Parker en de andere personages, waardoor hun karakters eindelijk eens wat meer diepgang krijgen. Of dat nou zo’n pluspunt is valt te bezien. Het acteerwerk is niet zeer spectaculair naar mijn mening. Juist de mysteries waren boeiend. Niet zozeer origineel of uniek, maar wel het meest interessant.

Voor een serie in sciencefiction is bijvoorbeeld een serie als Dr. Who grappiger, een serie als Heroes sterker geacteerd, en een serie als the X-Files completer. De kijkcijfers geven dit ook weer, slechts een krappe 2 miljoen kijkers in Amerika. Ben je fan van de verhalen van Stephen King, dan is het leuk om deze serie te bekijken en zul je er ook van genieten. Ben je dat niet, dan is het gewoon een sciencefiction serie, wat het bijzondere mist. Ik ben benieuwd hoeveel seizoenen deze serie uiteindelijk zal krijgen. 3 uit 5 opgeloste mysteries.
Volg Haven
Forever
Forever