6.5
Hessel Hoekstra geeft "Hard Sun - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 28 januari 2018.
1
0

Hard Sun - Seizoen 1

Eerste indrukken hoeven niet altijd veel te zeggen. Dat bewijst Hard Sun wel. De eerste aflevering toonde potentie om ontzettend goed te worden, of om enorm tegen te vallen. Helaas neigde het eerste seizoen vooral naar de tweede optie. Het is niet de explosieve, psychologisch diepgaande, nagelbijtend spannende thriller geworden die bedenker Neil Cross misschien voor ogen had. Toch is het alsnog een redelijke serie.

Waar gaat het ook alweer over? Charlie Hicks (Jim Sturgess) en Elaine Renko (Agyness Deyn) zijn twee rechercheurs die elkaar totaal niet vertrouwen. Samen worden ze op een zaak gezet en onderzoeken ze de moord op een jonge hacker. Ze komen erachter dat de jongeman geheime informatie ontdekte die de regering al tijdenlang achterhield: de aarde zal door natuurrampen over vijf jaar onbewoonbaar zijn voor de mensheid. Nu ze deze informatie hebben, worden zijzelf ook achternagezeten door overheidsagenten.

In de kern is dit een vrij standaard politieserie, en dat valt tegen

Vertelt Hard Sun over hoe de mensheid vijf jaar lang leeft in de angst uit te sterven? Niet echt. Gaat dit dan over hoe Hicks en Renko koste wat kost deze informatie aan het licht proberen te brengen? Ook niet. In de kern is dit een vrij doorsnee politieserie in een pre-apocalyptisch jasje. Dat de aarde zal vergaan, wordt vrij snel bij het grote publiek bekend. Vervolgens lossen Renko en Hicks elke week een andere moord op die gepleegd is omdat we binnenkort uitsterven. Ik had niet verwacht dat het verhaal deze kant op zou gaan en ik was in eerste instantie best teleurgesteld.

De doorlopende verhaallijn is me ook redelijk tegengevallen. De verhaalelementen staan net iets te ver uit elkaar en komen teveel door toevalligheden samen. Zo komt de kijker er in de loop van het seizoen achter dat Hicks in het verleden mogelijk een misdaad heeft gepleegd en dat Renko een gewelddadige zoon met geestelijke problemen heeft. Het heeft weinig met elkaar te maken, maar de serie slaagt erin om deze elementen aan elkaar te verbinden. En dit komt dan ook nog eens allemaal samen in de verhaallijn waarin de geheime dienst op de hoofdpersonen jaagt. Helaas gebeurt dit allemaal op zo’n manier dat het heel erg geforceerd overkomt.

Als je over de eerste teleurstelling heen bent, is het prima kijkvoer

Ondanks alle mankementen weet Hard Sun toch wel redelijk te pakken. Wanneer je over de eerste teleurstelling heen bent, is het prima kijkvoer. Het is spannend, de pre-apocalyptische sfeer zit er goed in, het is mooi gefilmd en heeft een sterke cast. De twee hoofdrolspelers zijn interessant en heerlijk op elkaar ingespeeld. Ook geheim agent Grace Morrigan (Nikki Amuka-Bird, Survivors) doet het goed als tegenstander.

Verder zijn de losse zaken die behandeld worden best interessant. Het hoogtepunt is wat mij betreft de derde aflevering, waarin een gedesillusioneerde legerveteraan probeert aan te tonen dat God niet bestaat door mensen die zich voor goede doelen inzetten te vermoorden. Ondanks het soms wat rammelende plot, moet ik wel nageven dat Neil Cross menselijk gedrag onder extreme omstandigheden heel goed weet te schetsen. Ook slaagt hij erin actueel te zijn en de juiste vragen te stellen omtrent het huidige debat over klimaatverandering, objectiviteit van feiten en het vertrouwen dat burgers in de overheid hebben.

Ondanks dat Hard Sun na de eerste aflevering redelijk teleurstellend overkomt, is het toch prima kijkvoer. De verhaallijn is misschien niet wat we van Luther-schrijver Neil Cross gewend zijn, maar de cast doet het prima en de serie weet op sterke wijze in te haken op de actualiteit. De cliffhanger aan het einde van de laatste aflevering laat nog genoeg ruimte over voor een eventueel tweede seizoen, en zelf zie ik dat ook wel zitten.
Volg Hard Sun
Sun Day
Sun Day