7.5
Hessel Hoekstra geeft "Hard Sun - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 12 januari 2018.
0
0

Hard Sun - Eerste aflevering

Fans van Luther moeten nog even geduld hebben voordat het nieuwe seizoen van start gaat. Terwijl we hierop wachten, komt Luther-schrijver Neil Cross met een nieuw project op de proppen: Hard Sun. In deze thriller moeten de elkaar wantrouwende detectives Elaine Renko (Agyness Deyn) en Charlie Hicks (Jim Sturgess) de moord op een jonge hacker oplossen. Wanneer ze erachter komen dat de hacker had uitgevogeld wanneer de mensheid uit zou sterven, worden ze zelf het doelwit van een schimmige organisatie.

Hard Sun is precies wat je van Neil Cross kunt verwachten

Dit is precies het soort serie dat je van Neil Cross kan verwachten. Een hoog verteltempo met veel dialogen, een harde en rauwe sfeer, veel geweld, een verhaallijn vol onverwachte wendingen, Hard Sun heeft het allemaal. In dit opzicht ligt deze serie inderdaad in het verlengde van Luther, maar zelf zie ik ook veel terug uit de latere sezioenen van Spooks, waarvan Cross destijds hoofdschrijver was. Ik denk dat fans van deze series dan ook hun hart op kunnen halen met dit nieuwe project. Het rauwe sfeertje dat gecreëerd wordt komt goed naar voren, en past helemaal binnen de verhaallijn.

De thema’s zijn interessant, en voor deze tijd ook erg relevant. Zelf weet ik soms ook niet wat ik moet geloven over het klimaatdebat. Zijn we echt te laat om de aarde te redden? Heeft het nog zin om milieumaatregelen te nemen? Of valt het allemaal wel mee en kunnen we zo doorgaan zoals nu? Wat als alle regeringen inderdaad weten dat de aarde over een x aantal jaar uit zullen sterven? Zulk soort vragen zijn enorm prikkelend. Hard Sun weet in de eerste aflevering de juiste vragen te stellen. Of er ook antwoorden op deze vragen gaan komen, dat weten we hopelijk aan het einde van dit eerste seizoen.

Een goede uitvoering weet de soms wat onoriginele verhaallijn goed te verbloemen

Ondanks het flitsende jasje en de interessante thema’s die naar voren komen, is de verhaallijn die we in de eerste aflevering gepresenteerd krijgen niet bepaald origineel. Het gegeven van twee wantrouwende mensen die tegen wil en dank samen moeten werken hebben we al vaak genoeg gezien op televisie. Dan gaat het erom of de uitvoering wel goed is, en die zit wel prima. Deyn en Sturgess zijn goed op elkaar ingespeeld en beiden weten ze interessante en complexe karakters neer te zetten. Dan het tweede punt dat we vaker hebben gezien, de hoofdpersonen komen achter gevoelige informatie en worden opgejaagd door schimmige instanties. Ook dat zien we vaker. Maar zoals ik al eerder zei, het flitsende jasje en de interessante thema’s weten deze ietwat kale basis goed te verbloemen.

De verhaallijn is misschien niet heel origineel en soms vliegt het geheel wat uit de bocht. Toch is dit een veelbelovende start van wat hopelijk een prikkelende en spannende dramaserie gaat worden. Ik ben in ieder geval benieuwd naar hoe de rest van dit zesdelige eerste seizoen zal zijn. Over vijf afleveringen spreek ik jullie weer.
Volg Hard Sun
Sun Day
Sun Day