9
anonymous geeft "Happy Valley - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 28 juli 2015.
1
0

Happy Valley - Seizoen 1

De liefhebbers van British crime kennen Yorkshire met name via populaire series als Vera en Inspector Banks. Het zijn verhalen gebaseerd op de boeken van Ann Cleeves en Peter Robinson; ‘Yorkshire writers’ met een grote liefde voor het Noord-Engelse graafschap dat vooral populair is om zijn ‘dramatic scenery’, zoals de Engelsen het noemen: de indrukwekkende vergezichten onder altijd dreigende luchten. Fascinerend, huiveringwekkend en tegelijkertijd ontzettend mooi; zeker voor mensen met een onmiskenbare hang naar romantiek.

Van echte ‘happiness’ is dan ook zeker geen sprake.

Yorkshire heeft echter ook een andere, duistere kant. Waar ooit machinebouw, textielindustrie en tapijtweverijen de bevolking een goed belegde boterham bezorgden, heeft het post-industriële tijdperk weinig meer gebracht dan werkeloosheid, leegstand en verloedering. Die kant van Yorkshire vormt het decor waartegen de rauw-realistische serie Happy Valley zich afspeelt. Van echte ‘happiness’ is dan ook zeker geen sprake. Geen James Herriot-achtige taferelen, maar drugsgebruik met alle uitwassen die daarbij horen. Op een indrukwekkende manier in beeld gebracht door producer Nicola Shindler en haar team. Te midden van al die ellende probeert Catherine Cawood zo goed als de omstandigheden dat toelaten, haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als brigadier van de lokale politie te dragen.

Happy Valley
© BBC One

En dat valt niet mee, want naast de drugsproblematiek heeft Catherine genoeg aan haar eigen sores. Enkele jaren geleden heeft haar dochter zelfmoord gepleegd. Ze was op brute wijze aangerand en verkracht en die vernedering was ze niet meer te boven gekomen. Catherine heeft niet alleen haar dochter verloren; haar huwelijks is niet veel later op de klippen gelopen. Haar man kon het niet opbrengen het kind dat het ‘product’ was van de verkrachting, als zijn kleinkind te accepteren. Catherine daarentegen is vastbesloten haar kleinzoon alle kans te geven op een goede start in het leven, koste wat het kost. En zo deelt zij haar huis tegenwoordig met de jonge Ryan en haar vrijgezelle zus.

Happy Valley heeft nog een derde verhaallijn. Daarin is een dubieuze rol weggelegd voor Kevin Weatherill. Weatherill is een typische vertegenwoordiger van de Britse middle class; zo’n man die krampachtig probeert een bepaalde status uit te dragen maar voor wie het glas altijd half leeg is. Zijn vrouw heeft MS en dat brengt al de nodige zorgen met zich mee. En dan krijgt hun oudste dochter een plaatsje toegewezen op een gerenommeerde school. Yes! Maar al snel realiseert hij zich dat zij de kosten van een privéschool nooit zullen kunnen opbrengen. Kevin Weatherill mag dan een voorbeeldige burger lijken, in werkelijkheid is hij een looser en zo handelt hij dan ook. Hij neemt zich voor zijn baas, die zijn kwaliteiten maar niet op waarde lijkt te schatten, een flinke hak zetten. Zijn plan: ontvoer de dochter van de baas, eis een miljoen pond aan losgeld en de studiekosten voor je kinderen zullen geen probleem meer zijn. Makkelijk zat.

Een verhaal ook dat je dwingt tot kijken, liefst alle zes de afleveringen achter elkaar.

De beginscenes van het verhaal zijn misschien niet helemaal overtuigend, maar op het moment dat Catherine hoort dat Tommy Lee Royce, de man die zij verantwoordelijk houdt voor de verkrachting van haar dochter, is teruggekeerd in het stadje, komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Dan wordt Happy Valley een verhaal over moord en doodslag met voor sommige kijkers misschien wat al te expliciete scenes. Maar een verhaal ook dat je dwingt tot kijken, liefst alle zes de afleveringen achter elkaar. Want je wilt weten of de gewetenloze psychopaat die Tommy Lee Royce is, uiteindelijk wordt ontmaskerd en opgepakt en of het ontvoerde meisje ondanks alle dreigementen levend en wel bij haar ouders zal worden afgezet. Of het toch weer goedkomt tussen Catherine en haar ex-man, die feitelijk nooit opgehouden zijn van elkaar te houden. Of haar man zijn rol van grootvader uiteindelijk toch oppakt.

Happy Valley was in Groot Brittannië een groot succes en viel inmiddels meerdere keren in de prijzen: voor de beste serie, het beste script, de beste hoofd- en bijrollen. En dan vergeet ik alle nominaties die geen prijzen opleverden. Geen wonder dus dat inmiddels tot een tweede serie is besloten. Als alles volgens plan verloopt, kunnen we die eind 2015 op tv zien. Op BBC One, wel te verstaan.
Volg Happy Valley
Episode 6
Episode 6